VERST PÅ VÅT ASFALT: Den største forskjellen mellom premiumdekk og de billigere alternativene ser vi når det kommer til grep på våt asfalt, sier Nils Svärd som er dekktester hos Motors søstermagasin i Sverige, Vi bilägere. Foto: Niklas Carle

Budsjettdekk kontra premiumdekk:

Tør du virkelig å kjøre på billige dekk?

Når en bil med et kvalitetsdekk har bremset helt ned fra 100 km/t til 0, kan en bil med et dårlig budsjettdekk fortsatt ha en fart på 50 km/t. Så stor forskjell kan det være på et godt og et billig dekk, viser Motors dekktest.

Publisert Sist oppdatert

På tørr asfalt kan billige dekk klare seg bra. Også når de testes for vannplaning og veien går rett fremover. Men i det det kommer en sving med mye vann på veien, er det verre.

Da blir forskjellen mellom godt og dårlig veigrep større, og det kan få alvorlige konsekvenser, viser Motors test av budsjettdekk.

Der har vi testet billige dekk produsert i Kina, Taiwan, Tyrkia og Slovenia opp mot et referansedekk fra Continental. 

– Det er med dekk som det er med sikkerhetsbeltet, mener Nils Svärd som er dekktester hos Motors samarbeidspartner i Sverige, Vi Bilägere.

– Man kan kjøre rundt uten sikkerhetsbelte hele livet, og det kan gå bra. Men så oppstår det plutselig en situasjon som gjør at sikkerhetsbeltet er helt avgjørende for utgangen. Sånn er det også med dekk. Forskjellen er at gode dekk kan bidra til at ulykken ikke skjer.

Les også: Testvinneren gjør et skikkelig mageplask

Selv om det ikke er sikkert at du vil merke stor forskjell på tørt føre og i lav hastighet, så er det viktigste hvordan dekket oppfører seg i en krisesituasjon.

Hvordan fungerer dekket når hastigheten er for høy, når panikken tar deg og du er i ferd med å miste veigrepet?

– Da trenger man et dekk med forutsigbare reaksjoner, et dekk som stopper når man bremser og som hjelper sjåføren til å få kontroll over situasjonen, understreker Svärd.

Billige dekk vil ofte reagere på en skrens med en større kontraskrens når du prøver å rette opp bilen. De kan slippe grepet tidlig på våt vei uten å gi noe forhåndsvarsel.

Mens gode dekk vil hjelpe deg å styre gjennom skrensen, og de vil gi et varsel om at bilen er i ferd med å miste grepet.

En skikkelig smell

Den største forskjellen mellom premiumdekk og de billigere alternativene ser vi når det kommer til grep på våt asfalt.

I testen er premiumdekket Continental ContiPremiumContact 5 brukt som referansedekk.

Det bremser fra 100 km/t til full stopp på 54,67 meter. Gjennomsnittet for de billigere alternativene er drøyt 66 meter. Aller dårligst er kinesiske Goodride som stopper på 74 meter.

Det innebærer at når bilen med Continental-dekket stanser, så suser Goodride forbi i 50 km/t! Det blir en skikkelig smell hvis man krasjer med en annen bil eller en elg.

Les også: Motor tester budsjettdekk - billige dekk krever tørr asfalt

Vannplaner i svingen

På tørr asfalt klarer de billigere dekkene seg ganske bra. Når det gjelder vannplaning er forskjellene heller ikke like dramatiske – så lenge man kjører rett fram. 

I svinger med mye vann på veien er det verre. Da blir forskjellene mellom godt og dårlig grep større, og det kan få alvorlige konsekvenser.

Pris og gode egenskaper går ofte hånd i hånd, men det er ikke så enkelt som at alle billige dekk er dårlige.

– Stort sett får man bedre egenskaper på dekk som koster litt mer, men noen av de rimeligere dekkene har gode egenskaper, sier Tom Andre Nilsen, teknisk konsulent i NAF.

– Det er ikke nødvendigvis noe i veien med et rimelig dekk, men man må være oppmerksom på hva man kjøper. Det er store forskjeller på dekk innen de forskjellige priskategoriene viser dekktestene våre. forklarer han.

– Premiumdekkene kommer bedre ut, men noen av de rimelige dekkene begynner å få såpass gode egenskaper at de får poeng som ligger nær midten eller i nedre sjikt sammenlignet med premiumdekkene. Det er gjerne de dyreste av de billige dekkene, og det bekrefter at man gjerne får bedre dekk når man legger litt penger i det.

Les også:  Slik tester og finner vi de beste dekkene

Velg trygghet

Tom Andre Nilsen har forståelse for at man velger å kjøpe et billig dekk, men han understreker at det kan være greit å vite at dekket har begrensninger.

– Hold avstand til bilen foran og avpass farten etter forholdene, anbefaler han.  

Eirik Lien er regionsleder for NAF Øvingsbaner, men har også 16 års erfaring fra dekkprodusenten Bridgestone.

– Min erfaring er at budsjettdekk ofte er produsert og tiltenkt et annet marked med et betydelig varmere klima enn det norske og nordiske. Produsentene bruker en helt annen gummiblanding, og derfor vil et billigdekk gi et dårligere grep spesielt på våt veibane.

Eirik Lien vil likevel ikke gå så langt som å fraråde å kjøpe billige dekk.

– Det finnes hederlige unntak blant budsjettdekkene. Flere kinesiske produsenter jobber seriøst med forskning og utvikling av dekk, men for forbrukerne er det vanskelig å orientere seg.

– Bruk heller noen ekstra hundrelapper på anerkjente dekk. Det er tross alt dekkene som holder bilen på veien, sier Lien.

Nils Svärd anbefaler å sjekke prisene på nettet og se om det er mulig å få dekk fra en kjent produsent til en god kampanjepris. Det kan for eksempel være snakk om et eldre dekk som er på vei ut av markedet.

– Da er du likevel trygg på at du ikke kjøper et farlig dekk. Du kan også gå for premiumprodusentenes rimeligere varemerker, som Fulda, Sava, Nordman og Gislaved, mener Svärd.

– Disse dekkene presterer kanskje ikke like bra som de nyutviklede dekkene fra premiumprodusentene, men de har en grunnleggende trygghet som er til å stole på.

Jeg ville heller kjøpt det enn et billigdekk. Kjøper du et lavprisdekk tar du en risiko, og du vet ikke hvordan dekket vil oppføre seg på veien.

Les også: Dette er den største endringen i bilens historie

Du trenger sikkerhetsmarginen

– Men er det ikke bedre å kjøpe et nytt billigdekk ofte, enn å kjøre på et eldre premiumdekk?

– Det er det mange som tror, sier Nils Svärd.

– Men trygge dekk handler ikke bare om mønsterdybden, men også om at de skal reagere rolig og trygt, det handler om sidekrefter og hvordan dekket er produsert. Derfor vil ikke et billigdekk med bra mønster nødvendigvis prestere bedre enn et eldre premiumdekk.

– Men hvis man stort sett kjører de samme småturene i nærområdet, trenger man da å investere i et premiumdekk? Holder det ikke med et budsjettdekk?

– Da vil jeg komme med et motspørsmål. Behøver man virkelig sikkerhetsbelte når du kjører i 50 kilometer i timen i nærområdet ditt?

Det finnes så mange dårer som fikler med mobiltelefonen eller som er uoppmerksomme, og da trenger man de sikkerhetsmarginene et godt dekk gir. Når det kommer til dekk finnes det ingen snarveier.

Les også: Avgiftstabbe ga 9000 kroner i rabatt