<b>NYKOMMER: </b>Helelektriske Citroën ë-C4 blir rimelig her i Norge.
NYKOMMER: Helelektriske Citroën ë-C4 blir rimelig her i Norge.

Citroëns elektriske nykommer ë-C4:

Smadrer ID.3 på pris

Vi ser en ny Citroën omtrent like sjelden som vi bruker tødlene på tastaturet. Men Citroën ë-C4 vil gjøre oss mer vant til begge deler.

Publisert

I rekken av elektriske biler som vil ta opp kampen med Volkswagens forventede bestselger ID.3, kommer denne franskmannen med en startpris på 272.000 kroner.

De fleste vil nok legge seg på et høyere utstyrstrinn, til 292.000 kroner. Og kanskje et enda høyere – til 312.000 kroner.

Men selv da – og med vinterdekk og omkostninger – havner du rundt 100.000 kroner under en sammenliknbar ID.3.

Marginalt forskjellig

ID.3 har 70 kilometer bedre rekkevidde (420 mot 350 kilometer) og nesten 70 flere hester (204 mot 136).

Dimensjoner og bagasjevolum er ellers marginalt forskjellig. For enkelte betyr det kanskje noe at Citroën har forhjulstrekk, Volkswagen bakhjulsdrift.

Holder vi oss mest til pris, så tenker vi også umiddelbart at dette blir en sterk konkurrent til Mazda MX-30, som vi nylig har testet – og blitt begeistret over.

ë-C4 appellerer nok til mange av de samme som titter litt ekstra på Mazdaen:

De som gjerne vil ha en elektrisk bil med bedre plass og komfort enn de typiske småbilene – men uten å legge på alle kronene opp til for eksempel ID.3

En opplagt fordel Citroën, er 150 kilometer bedre rekkevidde enn Mazdaen.

Markerer seg

Det er faktisk best av samtlige søsken fra PSA-konsernet – Peugeot e-208, Peugeot e-2008, DS 3 og Opel Corsa e – med identisk batteripakke på 50 kWt.

«Optimalisert aerodynamikk», sier Citroën om den solide posisjonen.

Basert på ferske erfaringer med Citroën og enda ferskere opplysninger om denne helelektriske modellen, så ser vi for oss en bil som vil markere seg i nedre ende av prisskalaen.

Seter og fjæring

I god Citroën-tradisjon snakkes det mye om komfort. Og da med tre stikkord:

  • Støtdempersystemet. Kalt «Progressive Hydraulic Cushions».
  • Setene. Samme utseende, polstring og former som vi kjenner fra den litt større og komfortable C5 Aircross.
  • Støynivået. At det er lavt fra motoren er ganske opplagt, men Citroën sier de også har jobbet ekstra med dekkstøyen.

Høyt nivå

Et par setninger om de nevnte støtdemperne: Mens en tradisjonell støtdemper har én mekanisk såkalt stopper, har dette systemet to hydrauliske stoppere.

De filtrerer og absorberer ujevnheter på et nivå som best kan sammenliknes med Citroëns egen hydrauliske fjæring, patentet som ble satt i masseproduksjon i 1954.

Best i klassen

Motors erfaring er at SUV-en C5 Aircross får klasseledende fjæringskomfort med dette systemet.

Den mindre og langt rimeligere C4 Cactus oppleves som overlegent best i sin klasse.

«Skal du ha en liknende opplevelse i dagens biler, må du over på luftfjæring – og biler oppover mot millionklassen», skrev vi da vi testet sistnevnte – en bil fra 245.000 kroner.

Tre versjoner

De første ë-C4 blir levert i januar – med tre priser og utstyrsversjoner som utgangspunkt:

  • «Feel» til 277.000 kroner, med blant annet LED hovedlys, 18-tommers aluminiumsfelger, 10-tommers berøringsskjerm, aktiv nødbrems som registrer både fotgjengere og syklister, skiltgjenkjenning og automatisk styring av fjernlys.
  • «Feel Pack» til 292.000 kroner, som i tillegg har head-up-display, navigasjon, ryggekamera med parkeringssensorer, samt nøkkelfri adgang og start.
  • «Shine» til 312.000, som i tillegg har mørke ruter, blindsonevarsling, adaptiv cruisecontrol og oppvarmet ratt.
Powered by Labrador CMS