<b>SANSELIG OG INTELLIGENT:</b> Mercedes AVTR handler om fremtidig samspill mellom menneske og kjøretøy.
SANSELIG OG INTELLIGENT: Mercedes AVTR handler om fremtidig samspill mellom menneske og kjøretøy.

Mercedes-Benz Vision AVTR:

Slik har Mercedes funnet opp hjulet på nytt

Se videoen der skaperne av konseptbilen viser en doning som verken har ratt eller pedaler, men som ikke har selvkjøring.

Publisert

Den kan kjøre sidelengs og den kan kjøres uavhengig av personen som sitter til høyre og den som sitter til venstre.

Samspillet mellom mennesket og maskinen foregår med lys, berøring og bevegelse og maskinlæring skal gjøre bilen i økende grad i stand til å bli en del av brukerens bevissthet.

Dette er - langt forbi tidsrammen for den kommende elektriske lususbilen EQS - Mercedes' visjon av hva luksus vil være i fremtiden.

Mercedes-Benz Vision AVTR heter dette meget spesielle kjøretøyet, som fremstår nærmest som en utenomjordisk skapning.

Bildeserie - bruk pilene for å bla:

SANSELIG: Mercedes-Benz Vision AVTR er en visjon om en fremtid der menneske og kjøretøy opplever hverandre . Foto: MERCEDES-BENZ

Bil- og filmindustrisamarbeid

Konseptbilen ble vist for publikum under elektronikkmessen i Las Vegas i januar. Vision AVTR ble, som navnet skal indikere, utviklet i samarbeid med filmskaperne bak suksessen Avatar, og den ble inspirert av filmen.

AVTR står dessuten for Advanced Vehicle Transformation og skal være en legemliggjøring av designernes, ingeniørenes og trendforskernes felles visjoner for mobilitet - i en fjern fremtid.

Utover å vise i hvilken retning noen av bilindustriens dyktigste folk innen sine respektive domener tror det bærer for selve mobilitetskonseptet, er Vision AVTR selvsagt av begrenset nytteverdi.

Skaperne forklarer

Samtidig er den et forfriskende påskudd til å drømme seg bort litt i en rett som det er prosaisk og grå bilhverdag.

I videoen nedenfor er det den danske TV-verten Felix Smith som blant annet intervjuer Gorden Wagener, konsernsjef for design i Daimler-konsernet, som Mercedes-Benz er en del av:

– Vi ville lage et kjøretøy som ikke er som en fremmed i omgivelsene, sier blant annet Wagener.

Nærmest levende

– Den skal nesten være en del av miljøet, av økosystemet. Faktisk var det egentlig ikke meningen å lage et kjøretøy - det er nesten som en levende organisme.

For eksempel er «bilen» i stand til å bevege seg sidelengs, som en krabbe.

Hjulene er ikke hjul i tradisjonell forstand - mer som potene til et dyr, sier Wagener - i praksis nær kuleformede, og i et mykt, organisk materiale.

I videoen snakker Felix også med Vera Schmidt, som er direktør for avansert brukeropplevelse og som altså er ansvarlig for den futuristiske betjeningen av bilens funksjoner.

Hun forklarer hvordan brukeropplevelsen handler mer om samhandling mellom bilen og føreren, enn om betjening i tradisjonell forstand.

Til slutt forklarer designeren Alex Dang hvordan ideene til bilens eksteriørdesign kom til ham - deriblant de veldig spesielle hjulene og de 33 bevegelige flaps-ene bak på bilen.

Se videoen her:

Powered by Labrador CMS