
Nissan skifter til CCS-lading på Ariya:
Bare nye Lexus og Leaf igjen på CHAdeMO
Med nye Nissan Ariya forsvinner enda en modell fra CHAdeMO-laderne. I praksis er det nå bare veteranen Leaf og splitter nye Lexus UX igjen.
CHAdeMO-kontakten var den naturlige ladeløsningen i elbilens barndom og langt inn i puberteten. Men for snart 10 år siden dukket CCS-standarden opp.
Den store knekken for CHAdeMO kom da Hyundai-konsernet for tre år siden besluttet å bruke CCS-standarden i den tunge satsingen på elektriske Hyundai og Kia.
Bare Nissan
Av modne elbiler på det norske markedet i dag, er det i praksis bare storselgeren Leaf og varebilen e-NV200 som benytter seg av CHAdeMO.
Norges mest solgte ladehybrid de siste årene, Mitsubishi Outlander, har også denne kontakten, men blir nok svært sjeldent ladet andre steder enn hjemme.
Men mot slutten av året får de selskap når selveste Toyota-konsernet ruller ut sin Lexus UX 300e.
CCS i Europa
Mazda hevdet også at nye MX-30 skulle lades med CHAdeMO-kontakt, men dette ble senere korrigert til å gjelde bare det asiatiske markedet. I Europa er det CCS som gjelder.
De store ladeoperatørene sier nei, «tja» og ja til ladeløsningen Nissan i øyeblikket er alene om å benytte.
Nissan Leaf med den største batteripakken skal kunne lades med inntil 100 kW, men det er bare noen få ladestasjoner i Norge som tilbyr dette. Og det blir neppe mange flere.
Vil ikke investere
Motor har tidligere kontaktet de store ladeoperatørene med spørsmål om strategien rundt CHAdeMO her i Norge.
Circle K og Ionity er tydelige på at de ikke kommer til å investere i lynlading som støtter CHAdemMO.
Grønn kontakt svarte at de vil avvente kostnadene ved investeringene, mens Fortum sier at de er positivt innstilt.
