DISKRÉT: Bare de største Toyota-entusiastene ser faceliften på Camry.
DISKRÉT: Bare de største Toyota-entusiastene ser faceliften på Camry.

Tidlig facelift på Toyota Camry:

Nå blir det enda tryggere å kjøre taxi

Toyota Camry er en drøm for mange taxi-eiere – og med god grunn. Nå blir den også sikrere.

Publisert

Toyota Camry

  • Kom på markedet i 1982 som erstatter for Corona.
  • 1987 ble det solgt hele 5500 eksemplarer av generasjon to.
  • Tredje generasjon (1991-1996) ble vesentlig større og «amerikansk», blant annet kom den som stasjonsvogn med spektakulære to vindusviskere på bakruten.
  • De neste generasjonene kom som sedan med bensinmotorer og var mest beregnet på det amerikanske markedet.
  • I 2004 ble importen til Norge stanset.
  • I fjor gjorde den comeback i sin åttende generasjon.
  • Ved utgangen av oktober er det solgt 186 eksemplarer. Det gir en 91. plass på listene.
  • Selges i mer enn 100 land verden over, og i 19 millioner eksemplarer til dags dato.

Det har skjedd noen nærmest mikroskopiske endringer på Camrys karosseri til modellåret 2021.

Men du må inn i bilen for å se tydeligere endringer.

Og langt inn i brosjyrer og instruksjonsbøker for å lære om de største endringene.

Nye aluminiumsfelger og eksteriørfarger og en bitteliten justering av noen karosseriplater i fronten gir uansett litt ekstra piff til et allerede elegant ytre.

Innvendig har det kommet nye stoff- og fargevalg, mens midtkonsollen har fått en større 9-tommers skjerm, med Apple CarPlay og Android Auto tilkobling.

En drøm

Motoren er den samme som ved introduksjonen, altså en ikke-ladbar hybrid med 218 hestekrefter.

En privat Camry-eier vil kanskje mene det er litt flåsete å koble modellen så tydelig til drosjenæringen.

Men faktum er at Camry er blitt en drøm for mange taxi-eiere, slik vi fastslo etter å ha testet den grundig for halvannet år siden.

Mer sikkerhet

Baksetet er enormt, kjørestillingen behagelig, driftsikkerheten høy og drivstofforbruket lavt.

Men viktigst:

Nå har også Camry fått de nyeste sikkerhetssystemene til Toyota, kalt «Safety Sense».

Et prekollisjonssystem inneholder blant annet oppdagelse av motgående trafikk på dagtid, nødstyringsassistanse, samt svingassistanse i kryss.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">ELEGANT: </span>Bakfra er det bare litt mørkere lykteglass som utgjør forskjellen på nye og «gamle» Camry. Elegansen er den samme.
ELEGANT: Bakfra er det bare litt mørkere lykteglass som utgjør forskjellen på nye og «gamle» Camry. Elegansen er den samme.

Den siste funksjonen varsler og bremser automatisk dersom sjåføren svinger til høyre eller venstre foran et kjøretøy i motgående felt, eller hvis en fotgjenger krysser veien fra motsatt side etter at man svinger.

Tilpasser farten

Oppgraderingen av sikkerhet inkluderer også adaptiv cruisekontroll med skiltgjenkjenning, som gjør at cruisekontrollen tilpasser farten etter skiltingen og reduserer farten foran skarpe svinger. Camry har også fått en kjørefeltassistent som holder bilen i riktig kjørefelt.