Tidlig facelift på Toyota Camry:
Nå blir det enda tryggere å kjøre taxi
Toyota Camry er en drøm for mange taxi-eiere – og med god grunn. Nå blir den også sikrere.
Det har skjedd noen nærmest mikroskopiske endringer på Camrys karosseri til modellåret 2021.
Men du må inn i bilen for å se tydeligere endringer.
Og langt inn i brosjyrer og instruksjonsbøker for å lære om de største endringene.
Nye aluminiumsfelger og eksteriørfarger og en bitteliten justering av noen karosseriplater i fronten gir uansett litt ekstra piff til et allerede elegant ytre.
Innvendig har det kommet nye stoff- og fargevalg, mens midtkonsollen har fått en større 9-tommers skjerm, med Apple CarPlay og Android Auto tilkobling.
En drøm
Motoren er den samme som ved introduksjonen, altså en ikke-ladbar hybrid med 218 hestekrefter.
En privat Camry-eier vil kanskje mene det er litt flåsete å koble modellen så tydelig til drosjenæringen.
Men faktum er at Camry er blitt en drøm for mange taxi-eiere, slik vi fastslo etter å ha testet den grundig for halvannet år siden.
Mer sikkerhet
Baksetet er enormt, kjørestillingen behagelig, driftsikkerheten høy og drivstofforbruket lavt.
Men viktigst:
Nå har også Camry fått de nyeste sikkerhetssystemene til Toyota, kalt «Safety Sense».
Et prekollisjonssystem inneholder blant annet oppdagelse av motgående trafikk på dagtid, nødstyringsassistanse, samt svingassistanse i kryss.
Den siste funksjonen varsler og bremser automatisk dersom sjåføren svinger til høyre eller venstre foran et kjøretøy i motgående felt, eller hvis en fotgjenger krysser veien fra motsatt side etter at man svinger.
Tilpasser farten
Oppgraderingen av sikkerhet inkluderer også adaptiv cruisekontroll med skiltgjenkjenning, som gjør at cruisekontrollen tilpasser farten etter skiltingen og reduserer farten foran skarpe svinger. Camry har også fått en kjørefeltassistent som holder bilen i riktig kjørefelt.