ELEGANT: Vi liker utseendet til Camry, spesielt forfra er den muskuløs og elegant. Bilen vekker litt oppmerksomhet med sin utradisjonelle form og store dimensjoner. Foto: Øivind A. Monn-Iversen
Test: Toyota Camry (hybrid)
Bakdel med klare fordeler
Toyota Camry sanker imponerende mange poeng til å ha en fasong som ikke er regulert inn i norske hyttegrender. Men den skuffer litt i det som burde være en paradegren for en stor sedan.
Det er mange nordmenn som har et nostalgisk forhold til en Toyota Camry. I 1987 ble det solgt hele 5500 eksemplarer.
Men etter at den store og elegante stasjonsvognen med to vinduspussere på bakruten forsvant på midten av 90-tallet, gikk salget til bunns i Norge.
Toyota Camry 2019
73 poeng
Teknisk beskrivelse av vår testbil:
Drivlinje: En 2,5 liters bensinmotor i kombinasjon med elektrisk motor. Forhjulsdrift. Systemeffekt: 218 hk/300 Nm. Trinnløst automatgir (CVT).
0-100 km/t: 8,3 sek (fabrikktall)
Toppfart: 180 km/t
Forbruk (blandet kjøring): 0,55
Bilens vekt/maks nyttelast:
1595/430 kg
Dekkdimensjon: 235/45R18
Bagasjerom liter som 5-seter/hengervekt: 524/ikke tilgjengelig
Lengde/bredde/høyde/bakkeklaring: 489/184/145/14,5 cm
Komfort
7/10
Burde være en paradegren for en stor sedan, men skuffer på to viktige felt: Den er for stiv, og dekkstøyen er for dårlig dempet – som på alle nye Toyota. Svakhetene blir ekstra merkbare fordi motor og girkasse er så silkemykt samkjørt og komfortutstyret så omfattende. Det sikrer en anstendig poengsum.
Praktisk
6/10
Bagasjevolum på 524 liter. Det er mer enn de fleste SUV-er og svært mange stasjonsvogner kan fylle opp til bagasjeromtrekket. Seteryggen kan også legges ned. I høyden taper selvsagt en sedan. Men har du ikke hund eller stor barnevogn, så får du med det meste. Og ikke uviktig: Løs bagasje utgjør ikke den samme faren.
Pris
7/10
I startprisen på 429.900 får du blant annet elektrisk justerbare skinnseter, nøkkelfri start/stopp, ryggekamera og en omfattende sikkerhetspakke. Toppmodellen Platinum starter på 475.700 kroner. Svært mye bil for pengene – vel å merke hvis en sedan dekker ditt behov.
Nå er modellen tilbake. Heller ikke nå som stasjonsvogn. Eller som SUV. Men allerede godt representert på taxiholdeplassene.
Og vi forstår også veldig godt de privatkundene som velger å investere i en bil som både i form og innhold hever seg litt over trender og diskusjoner.
En sedan uten ledning kan fort likne et gedigent tapsprosjekt på det norske bilmarkedet.
Men ikke nødvendigvis så lenge det dreier seg om en av de mest kvalitetssikre og nøysomme bilene du finner – og til en særdeles god pris.
Du kan stille inn ditt elektrisk justerbare skinnsete, sette den adaptive cruisekontrollen på fem kilometer over gjeldende fartsgrense, skru opp volumet fra ni høyttalere – og cruise fra endeløse diskusjoner om bompenger og elektrifisering.
Men underveis vil du trolig registrere at Camry ikke helt svarer til de forventningene de klassiske linjene skaper.
Kjøreegenskapene følger den europeiske trenden. Det betyr at bilen er presis og forutsigbar og at den lystrer hver minste rattbevegelse. Men også at den føles stump på dårligere underlag og i lavere hastigheter.
En modell som dette, som legger seg tett opptil definisjonen av en klassisk limousine, bør også strekke seg mot det ypperste nivået av komfort.
Her synes vi Camry svikter. Du merker dårlig asfalt like godt i Camry som i en hvilken som helst tysker. Toyota tar nok det som et slags kompliment.
Et hardt støybilde reduserer totalinntrykket ytterligere. Vår testbil hadde dekkdimensjonen 235/45R18 – som er standard på de to høyeste av tre utstyrsnivåer.
Vi tipper lydkomforten er en smule bedre på laveste utstyrsgrad, der dimensjonen 215/55R17 er standard.
Uansett er det vår klare oppfatning at dekkstøy ikke skal være et tema i en bil som dette.
Heldigvis er det andre komfortelementer som langt på vei kompenserer. For eksempel et lydanlegg som fint overdøver dekkstøyen.
De elektrisk justerbare skinnsetene kan tilpasses de fleste kropper og kjørestillinger, rattet har elektrisk justering fra det midterste av tre utstyrsnivå, de fleste betjeningsfunksjoner er logiske, og kvalitetsfølelsen i paneler og hendler er hakket høyere enn vi er blitt vant til fra Toyota de siste årene.
Styrefølelsen er tung og presis, og kraftoverskuddet er alltid tilstede. Og da er vi inne på Camrys største styrke: Bensinhybriden på 218 hester, koblet til et trinnløst automatgir.
En drøm hvis du vil ha maksimal komfort – og hvis noen har vært i tvil så langt: Det vil vi i en bil som dette.
Toyota har gjort en god jobb med å optimalisere siste generasjon hybridlinje.
Motor har de siste månedene kjørt nye Corolla med ulike motoralternativer, nye Prius, nye RAV4 i diverse utgaver, både alene og mot konkurrenter, samt flere Lexus – som er luksusversjoner av Toyota. Alle med samme hybridteknologi som utgangspunkt.
Problemfrie girkasser
Og vår kritikk blir stadig mildere. I mange tilfeller borte.
Felles for samtlige modeller er en langt bedre respons fra girkasse og motor enn tidligere.
Nå kommer kreftene mer momentant, på noen av modellene faktisk raskere enn fra en konvensjonell automatkasse som først må gire ned noen trinn.
Dermed føles heller ikke den karakteristiske turtallsøkningen påtrengende. Nå står kraftutviklingen i stil med motorstøyen.
Og i en bil med lite motorstøy blir det hele langt mer sofistikert enn på tidligere Toyota-modeller. Camry har den beste støydempingen fra motorrommet av dagens Toyota-modeller, men er ikke helt på nivå med Lexus – naturlig nok.
De trinnløse girkassene fra Toyota er også kjent for å være problemfrie. I likhet med alt annet på bilene. Toyota-kundene er da også generelt svært fornøyde og tilfredse.
Det blir de også med en Camry – hvis de kan leve med bilens store bakdel.