LETTVEKTER: Denne lille campingvognen veier bare 345 kilo, det betyr at det kan bli aktuell for mindre elbiler.

Testet på Tesla Model 3:

Her er campingvogna som skal passe en mindre elbil

Med vekt på bare 345 kilo og optimalisert aerodynamikk, er denne campingvogna tilpasset elbiler som Tesla Model 3.

Publisert

I følge produsenten, amerikanske Polydrops, kom en Tesla Model 3 Long Range med bakhjulsdrift og 18-toms felger, 394 kilometer under en testtur fra Los Angeles til Lone Pine i 90-100 km/t.

Det er vanskelig å oppdrive både bilen og testforholdene her i Norge, men en reduksjon i rekkevidde på rundt 34 prosent gir, om ikke annet, en indikasjon.

Vi vet at tunge, vindfangende hengere nærmest kortslutter en elbil. Rekkevidden reduseres dramatisk. I litt mindre skala oppleves det samme med en takboks, selv om det også her finnes Tesla-eiere som tenker nytt.

Utforske naturen

Men med en vekt på bare 345 kilo og en fasong som skal tilpasse seg luftstrømmen fra trekkvogna, ønsker Polydrops å gjøre det enklere for elbileieren å utforske naturen også utenfor ladestasjonens trygge radius.

KOSELIG: Det er absolutt mulig å trives her. Men det er kun overnatting som gjelder. Matlaging må gjøres utendørs.

Uten strøm

Campingvogna leveres også med et stort batteri, liggende flatt i bunnen, som på en elbil. Store hjul og bra bakkeklaring gir likevel batteriet bra skjerming.

Kapasiteten er på 2,4 kWt, men dette kan oppgraderes. Produsenten oppgir at man kan kan klare seg uten strøm i seks dager med det største batteriet på 12 kWt.

213.000 ekstra…

Som det framgår av bildene, er det bare plass til overnatting under tak. Matlaging foregår utendørs. Kjøkkenmodulen er ekstrautstyr til 13.000 kroner. Innvendige bluetooth-høyttalere koster 4000 kroner.

Dette kan du legge på toppen av grunnprisen på 213.000 kroner – alt regnet om fra amerikanske dollar.

LITEN: Bak en Volvo XC70, ser man de beskjedne dimensjonene som gjør at campingvogna også kan egne seg for elbier.