Peter Fritzon fikk tips av en nabo om å montere takboksen feil vei for å senke forbruket og øke rekkevidden på sin røde Tesla. Målingene hans viste en forbløffende effekt.
Inspirert av Fritzons oppdagelse, har det norske firmaet KGK fått takboksprodusenten Calix til å utvikle en løsning etter det samme prinsippet.
Sju prosent bedre
De kan ikke love like solide forbrukstall som Fritzon oppnådde, men har likevel målt betydelige forskjeller.
– Det er naturligvis mange faktorer som spiller inn på hvor mye forbedring i rekkevidde hver enkelt sjåfør oppnår, men vi er trygge på en forbedring på sju prosent, sier Håvard Solgaard, salgssjef hos KGK .
Annonse
Forsterkninger
Tradisjonelle takbokser har en form som ikke er optimal aerodynamisk. Økt luftmotstand gir kortere rekkevidde på en el-bil og høyere forbruk på en bil med fossilt drivstoff.
Boksen fra Calix har fått forsterkninger i det som nå blir fronten av boksen, for å bedre sikkerheten, tåle økt vekt og motvirke vibrasjoner.
Utfordre normene
– Aerodynamikk har ikke hatt høyeste prioritet i design av takbokser gjennom mange år, og etter hvert som forbruk og miljø har blitt viktigere i samfunnet, ville vi utfordre normene, sier Håvard Solgaard.
Boksen har et volum på 425 liter, og koster 7495 kroner.