LUR SVENSKE: Slik startet eksperimentet – i forkant av fjorårets vinterferie.

Lover sju prosent bedre rekkevidde:

Nå er den «feilmonterte» takboksen produksjonsklar

Husker du svensken som tenkte utenfor boksen? Det tok under et år før patentet hans ble tilgjengelig for folk flest.

Publisert

Peter Fritzon fikk tips av en nabo om å montere takboksen feil vei for å senke forbruket og øke rekkevidden på sin røde Tesla. Målingene hans viste en forbløffende effekt.

Fritzon kunne dokumentere en reduksjon i forbruket på 16,4 prosent i sine private tester. Mer om bakgrunnen for oppdagelsen kan du lese her.

Inspirert av Fritzons oppdagelse, har det norske firmaet KGK fått takboksprodusenten Calix til å utvikle en løsning etter det samme prinsippet.

Sju prosent bedre

De kan ikke love like solide forbrukstall som Fritzon oppnådde, men har likevel målt betydelige forskjeller.

– Det er naturligvis mange faktorer som spiller inn på hvor mye forbedring i rekkevidde hver enkelt sjåfør oppnår, men vi er trygge på en forbedring på sju prosent, sier Håvard Solgaard, salgssjef hos KGK .

PRODUKSJONSKLAR: Med nye og tilpassede festeanordninger, har takboksen fra Calix fått den samme sikkerheten som øvrige takbokser – men bedre aerodynamikk.

Forsterkninger

Tradisjonelle takbokser har en form som ikke er optimal aerodynamisk. Økt luftmotstand gir kortere rekkevidde på en el-bil og høyere forbruk på en bil med fossilt drivstoff.

Boksen fra Calix har fått forsterkninger i det som nå blir fronten av boksen, for å bedre sikkerheten, tåle økt vekt og motvirke vibrasjoner.

Utfordre normene

– Aerodynamikk har ikke hatt høyeste prioritet i design av takbokser gjennom mange år, og etter hvert som forbruk og miljø har blitt viktigere i samfunnet, ville vi utfordre normene, sier Håvard Solgaard.

  • Boksen har et volum på 425 liter, og koster 7495 kroner.