Byton-avtaler for distribusjon og ladeløsning:
Første Europa-modeller kommer sent i 2021
Logistikk-bitene begynner å falle på plass for en av elbil-skiftets mest spennende produsenter. Norge blir et av de seks første markedene hvor Byton introduserer sin debutmodell M-Byte, med prislapp på ca 465.000 kroner og 460 km rekkevidde for innstegsmodellen.
DETTE ER SAKEN: Tysk-kinesiske Byton introduserer en SUV med 48 tommers dashbord-skjerm fra dør til dør.
Byton åpner for bestillinger i andre halvår, med Hedin Automotive som salgs- og servicepartner og salg gjennom Bavarias forhandlernett i Norge, men bilen er ikke ventet til levering i Europa før mot slutten av 2021.
Byton har lovet markedet en «mobil på hjul», med bruk av kommunikasjonsteknologi vi knapt har sett i en bil tidligere.
Startmodellen M-Byte kommer med opptil for 460 km rekkevidde på varianten med forhjulsdrift, mens utgaven som trekker på alle fire skal ha opptil 435 km rekkevidde.
Innstegsmodellen får batteripakke på 72 kWt og motor på 200 kW (272 hk), mens 4WD-varianten har 95 kWt batteri og motor på 300 kW (408 hk).
Byton får ladeinfrastruktur i avtaler med etablerte nettverk av ladestasjoner, i Norge blant annet i Ionity-systemet. Produsenten lover lading fra 0 til 80 prosent på 35 minutter, mens det skal ta fire og en halv time å fullade på 22 kW veggboks.
Byton-fabrikken i kinesiske Nanjing er bygget med en foreløpig produksjonskapasitet å 150.000 biler årlig.
– Vi har fått 65.000 reservasjoner globalt, 25.000 av disse i Europa, sier Byton-sjefen Daniel Kirchert i en pressemelding.