FORNØYD: Kjell Ingolf Ropstad er generelt fornøyd med hjelpen forbrukerne får.
FORNØYD: Kjell Ingolf Ropstad er generelt fornøyd med hjelpen forbrukerne får.

Problemer med bruktbilklager:

Ropstad lover ingen bedring for klager i bruktbilsaker

Barne- og familieministeren kan ikke love snarlig bedring i den lange saksbehandlingstiden for bruktbilklager.

Publisert

– Det vil være utfordringer med lang saksbehandlingstid også i 2021, bekrefter Kjell Ingolf Ropstad (KrF) i et svar til stortingspolitiker Kari Henriksen (Ap) – som forrige uke stilte spørsmål om den svært lange saksbehandlingstiden i Forbrukerklageutvalget, som i normalår bistår rundt 1000 bilkunder som får problemer etter bilkjøpet.

Men på grunn av omorganisering av forbrukerapparatet og flytting av virksomheter til Grenland, greier Forbrukerklageutvalget i år å kun hjelpe en brøkdel så mange.

Skal vurdere

Ropstad hevder regjeringen har gjennomført flere tiltak. Han henviser til at de blant annet har plusset på budsjettet til Forbrukerklageutvalget med én million kroner. Dette utgjør ca. 7,5 prosent.

Statsråden hevder han har fått forslag på bordet for hvordan saksbehandlingstiden nå kan reduseres, uten å gå i detalj om hvilke tiltak det er.

– Jeg vil nå vurdere disse innspillene, skriver han.

Svært mange bruktbilkunder og andre forbrukere venter i endeløse køer. Blant annet Cindy Rivas-Montano og Daniel Lundgren, som ikke får sin bruktbilklage behandlet før til våren.

Da har de måttet vente i nesten to år.

Ingen nye vedtak

Motor har hentet inn tall som viser at Forbrukerklageutvalget i årets 10 første måneder kun har behandlet 441 saker, mot normalt rundt 2000 saker årlig.

De siste ukene er ikke ett eneste nytt vedtak lagt ut på utvalgets sider. Forbrukere i hopetall har i stedet valgt å trekke sakene sine. NAF sender knapt saker til Forbrukerklageutvalget lenger, på grunn av den lange ventetiden.

– Alle får hjelp

Likevel hevder Ropstad, som i tillegg til å være barne- og familieminister også er forbrukerminister, at «alle forbrukere får hjelp».

– Generelt har vi et meget godt klagebehandlingstilbud for forbrukersaker, skriver Ropstad til Henriksen.

Han mener også at flyttingen og omorganiseringen har vært nødvendig.

Powered by Labrador CMS