På grunn av omorganisering og flytting greier Forbrukerklageutvalget i år kun å behandle en firedel så mange saker som i et normalår.
Cindy Rivas-Montano og Daniel Lundgren i Drammen klaget i fjor vår bruktbilkjøpet sitt inn for Forbrukerrådet, som ikke fikk til å mekle til enighet mellom dem og bruktbilbutikken de kjøpte av.
Dermed gikk saken videre til Forbrukerklageutvalget.
Men der ligger den i en lang kø. Forbrukerklageutvalget klarer ikke å behandle saken før til våren. Da har det gått to år. I mellomtiden har paret en bruktbil de ikke får brukt.
– Det er en uholdbar situasjon. Så lang ventetid rammer vanlige folk hardt, sier stortingsrepresentant Kari Henriksen, som har ansvar for forbrukersaker i Arbeiderpartiet.
Hun har nå sendt et skriftlig spørsmål til barne- og likestillingsminister Kjell Ingolf Ropstad, som også er forbrukerminister.
– Hva vil ministeren gjøre for at folk skal få den hjelpen de har krav på, spør Henriksen i sitt brev.
Annonse
– Finn løsning
Problemene i forbrukerapparatet har lenge vært en varslet krise. Ledelsen i Forbrukerklageutvalget tok opp sine bekymringer både i fjor og tidligere i år, blant annet i siste årsrapport.
– Hvordan har ministeren fulgt opp disse bekymringene, spør Henriksen i sitt brev til Ropstad.
Til Motor spør hun om regjeringen kan leve med dagens situasjon.
– For det kan ikke de som venter på å få sakene sine behandlet. Statsråden må finne en løsning, sier Henriksen.
– Uholdbart
Også NAF reagerer.
– Det er skremmende lang saksbehandlingstid både i Forbrukerrådet og Forbrukerklageutvalget. To års saksbehandlingstid har store konsekvenser for forbrukerne, sier senior kommunikasjonsrådgiver Nils Sødal i NAF.
NAF og Norges bilbransjeforbund klaget i mai til departementet, men har ifølge Sødal fortsatt ikke fått svar.
– Situasjonen er uholdbar, mener NAF – som krever at bemanningen styrkes i en periode for å få unna klagebunkene.
Den lange ventetiden har ført til at NAF i stedet sender konflikter etter bilkjøp til forliksrådene, selv om det ofte er en dårligere løsning – både fordi det er gebyrbelagt, og fordi bilkjøp-konflikter ofte får en bedre behandling i Forbrukerklageutvalget.
Annonse
Ikke fornøyd
Forbrukerrådet sier til Motor at heller ikke de er fornøyde med situasjonen. I tillegg til omorganisering og flytting av Forbrukerklageutvalget, peker de på både en 30 prosents økning i antallet saker i 2020 sammenlignet med året før, og korona-situasjonen som forklaringer.
– Vi jobber for å få saksbehandlingstiden ned, sier Pia Cecilie Høst, underdirektør i Forbrukerrådet.