SPREK: Motoren på 67 hester driver bakhjulene og er mer enn sterk nok til å gi bilen spreke kjøreegenskaper. Foto: Nina Ruud
Mitsubishi i-Miev
En perfekt bybil
Mitsubishi i-Miev var en pionér og sto for nesten 50 prosent av el-bilsalget i 2011. Bilen er liten og har begrenset rekkevidde, men passer utmerket for deg som er på jakt etter en billig bybil.
Da i-Miev ble lansert i 2011 lå prisen på rundt 250.000 kroner, men da Nissan Leaf kom senere samme år, til samme pris, koster en ny i-Miev 160.000 kroner i dagens marked.
Det er kjedelig for dem som kjøpte bilen da den kom og fikk et kraftig verditap, men bra for deg som er på jakt etter en brukt bybil og nå kan kjøpe et eksemplar til godt under 100.000 kroner.
Den er registrert for fire og har begrenset bagasjerom, så dette er først og fremst en bybil. Den tar seg utmerket fram i trange gater og er en drøm å parkere i trange p-hus.
Batteri-pakken er på 16 kWh og gir en rekkevidde på 10-12 mil på en god dag. Omtrent det halve på vinterføre.
Motoren på 67 hester driver bakhjulene og er mer enn sterk nok til å gi bilen spreke kjøreegenskaper. Automatgir er standard.
Batterigaranti 8 år og 160.000 kilometer. Det er relativt få biler i markedet, og prisene varierer mye på samme årsmodell. Søstermodeller er Citroën C Zero og Peugeot Ion.
i-Miev modellskifter: Kom i 2011
I EuroNCAPs kollisjonstest i 2011 fikk i-Miev fire stjerner med trekk for høy belastning på brystet til føreren i sidekollisjon.
NAFs tekniske avdeling har få, om noen, klager på bilen.
ADVARSEL: Antispinn og antisladdsystemet på bilen må ikke skrus av på vinterføre. Det gir skumle kjøreegenskaper.
Prisestimat Mitsubishi i-Miev
Årsmodell
2014
2013
2012
2011
Km
32.000
40.000
50.000
60.000
Pris ca. kr.
100.000,-
95.000,-
85.000,-
*74.000,-
Prisene er basert på et gjennomsnitt av flere biler av samme modell, utstyrsvariant og kjørelengde på finn.no. inkludert omregistreringsavgift. *= få biler.