UVANLIG ELBIL: Da Nissan Leaf kom, var den noe så sjeldent som en elbil på størrelse med VW Golf, med høy sikkerhet og god kjørekomfort. Foto: Nina Ruud

Bruktbilguide:

Nissan Leaf startet el-eventyret

Nissan Leafs inntog på markedet i 2011, startet den norske elbil-revolusjonen på alvor. En rimelig elektrisk bil, med plass og kjøreegenskaper som i en tradisjonell personbil, var midt i blinken for mange kjøpere.

Publisert Sist oppdatert

Seks år senere er modellen en av de mest solgte bilene i Norge. Neste generasjon Leaf kommer til Norge i februar, og ventes en lysende fremtid.

De første bilene kostet 260.000 kroner og kom med en batteripakke på 24 kWh. I dag får du et eksemplar til rundt 210.000 kroner.

Det betyr et relativt stort verditap for dem som kjøpte seg en Leaf i 2011, men en gunstig pris for deg som er på jakt etter en brukt modell i dag. Men vær oppmerksom på at bruktprisene varierer svært mye avhengig av kjørelengde.

Leaf er lettkjørt og ganske komfortabel, med lavt støynivå og trinnløst automatgir. Motoren på 109 hester gir rask akselerasjon.

Bilen er registrert for fem og har ganske stort bagasjerom til elbil å være. Bakseteryggene kan felles ned, men gir ikke flatt lasterom.

Leaf er den elbilen som har gått lengst på norske veier, og så langt ser driftssikkerheten ut til å være svært god. Batterigarantien er på 8 år og 160.000 kilometer.

I 2015 gjorde Nissan en intern undersøkelse av 35.000 Leaf solgt i Europa - mange av dem i Norge. De fant at bare tre av disse hadde måttet skifte batteri på grunn av dårlig kapasitet. 

Les også: Tesla Model S - fortsatt bra batterikapasitet på brukte biler

Nissan oppga en rekkevidde på 200 kilometer. Da Motors testlag testet bilen i 2015 fikk vi 155 km ut av en fulladet batteripakke og i en temperatur på 10 grader.

Med en hurtiglader fylte vi batteriet på under en halv time. Fra vegg-kontakten hjemme tok det rundt åtte timer.

ET MINUS: Nissan Leaf er lettkjørt og ganske komfortabel, men får trekk for plassen i førersetet.

En litt dyrere utgave med 30 kWh batteri og noe lenger rekkevidde kom i 2015.

  • Leaf fikk fem stjerner i EuroNCAPs kollisjons-test i 2012. Høy nakkebelastning hos føreren ved påkjørsler bakfra var det største minuset.

Les også: Mitsubishi i-Miev - en perfekt bruktbil til bykjøring 

ADVARSEL:
Det finnes mange bruktimporterte Leaf i markedet. Noen kommer helt fra USA og har ikke norske garantier og mangler utstyr som navigasjon, ombordlader og varme i setene.

NAFs tekniske avdeling har hatt noen klager på disse bilene. Med bilene som er importert av Nissan, har det ikke vært noen problemer. 

Prisestimat Nissan Leaf

 Årsmodell  2015  2013  2012  2011  Km  25.000  48.000  52.000  65.000  Pris ca. kr.  170.000,-  140.000,- 123.000,-   95.000,-

Prisene er basert på et gjennomsnitt av flere biler av samme modell, utstyrsvariant og kjørelengde på finn.no. inkludert omregistreringsavgift. 

Les også: Brukt elbil? Still deg i kø