NY AVTALE: Her har Motors medarbeider opprettet ny bomavtale for en Kia, en bil han ikke eier. Foto: Faksimile fra Fjellinjen/Autopass

Ingen sjekker brikken:

Slik kan du overvåkes via bombrikken

Hvis noen kjenner registreringsnummeret på bilen din, kan de bestille bompengebrikke og overvåke alle dine bompasseringer – uten at du får vite noe. Vegdirektoratet har valgt løsningen, vel vitende om at bileieren ikke varsles.

Publisert Sist oppdatert

Bompengeselskapene og Autopass fører tilsynelatende ingen kontroll om det er eier av bilen eller noen helt andre som bestiller bompengebrikke.

Autopass

Det er svært lett å jukse med bompengesystemet, slik at fossilbileiere betaler de mye lavere takstene for elbiler.

Bompengeselskapene fører ingen systematisk kontroll med om du bestiller bombrikke til en bil du ikke eier – selv om brikken gir deg tilgang til opplysninger om hvor bilen kjører.

På nettsiden til Autopass bestilte Motors medarbeider bompengebrikke i sin kones navn til en bil han ikke eier, uten at verken kona, eieren eller brukeren av den andre bilen ble varslet – verken av bompengeselskapet eller Autopass.

Kobles opp

Umiddelbart etter bestilling av brikke til en bil man ikke eier, er bil og brikke koblet opp med hverandre. Ved å logge seg inn på «Min side» på nettsiden til bompengeselskapet kan man deretter følge bilens passeringer gjennom bomstasjonene.

På den måten får man en unik oversikt over hvor bilen og føreren befinner seg på eksakte tidspunkt.

I storbyene, hvor det er svært mange bomstasjoner, vil en slik oversikt være svært nyttig for personer som skulle ønske å følge bevegelser til maktmennesker, kjendiser eller personer de ønsker å kartlegge og se bevegelsene til.

Brikke-bestillingen kan blant annet brukes til å avdekke om bileieren kjører gjennom faste bomstasjoner til bestemte tidspunkt.

NØYAKTIG INFORMASJON: Slik ser informasjonen ut som man kan få uten at eieren eller brukeren av bilen får vite noe. Her har bilen passert tre bomstasjoner med en halvtimes mellomrom. (Faksimile fra Autopass).
UTE AV ESKEN: Her er bompengebrikken og originalemballasjen. Men brikken vil aldri sitte i bilen den er bestilt til.

I posten

Noen dager etter bestillingen kommer den fysiske brikken i postkassen til Motors medarbeider, fortsatt uten at noen er varslet om bestillingen av brikken. Eieren av bilen er en annen Motor-medarbeider. Brukeren er hans kone.

Over en måned senere, når dette publiseres, er fremdeles ingen av de tre varslet – mens bestilleren fortsatt kan følge bilens passeringer.

Det gjør han enkelt ved å logge seg inn med brukernavn og passord hos Autopass.

FIKK IKKE VITE: Når brukeren av denne bilen, Olga Bratenkova, passerer bomstasjonene – får hun ingen beskjed om at andre kan følge hennes passeringer. Foto: Geir Olsen

Sjokkert

NAF-direktør Stig Skjøstad er sjokkert.

– Personvernet i bompengeordningen må ivaretas. Det at noen vet hvor og når du beveger deg uten at du selv vet om det, strider mot grunnleggende prinsipper i Norge.

Skjøstad krever at samferdselsmyndighetene rydder opp i muligheten for å jukse med elbilbrikke. Han krever også at det ryddes opp i muligheten for å overvåke andre.

– Jeg trodde at vi i 2020 var kommet lenger. Det må finnes løsninger som gjør overvåkning gjennom bompengebrikken umulig. Det er graverende at det er slik.

20 prosent har ikke brikke

Det er eieren av brikken som får regningene for bompengepasseringene.

For å kunne overvåke alle passeringene til en annen person, kan ikke denne ha brikke i sin bil.

Men det er det mange som ikke har.

Tall fra Statens vegvesen viser at 20 prosent av bilistene i 2018 ikke hadde bompengebrikke. Tall fra Fjellinjen viser at hver syvende bompengekrone som ble betalt til Fjellinjen i Oslo i 2018 var fra bilister som ikke hadde bompengebrikke.

Selv i hovedstaden med alle bomstasjonene, er det altså svært mange bilister som ikke har brikke.

Les også: Tar opp Autopass-svakheter med statsråden

Ønsker fleksibilitet

Avdelingsdirektør for brukerfinansiering i Vegdirektoratet, Åge Jensen, sier at både samferdselsmyndighetene og bomselskapene er klar over at man kan bestille bombrikke til andres biler.

FLEKSIBILITET: Åge Jensen i Vegdirektoratet sier at man ønsker et fleksibelt system. Foto: Siv Dolmen

– Det skjer gjerne innad i en familie, hvor man gjerne vil følge bevegelsene til andre familiemedlemmer.

Han vedgår at det kan ha uheldige konsekvenser at bruker av bilen ikke får vite at noen kan følge passeringene.

Årsaken til at systemet er slik, er ifølge Jensen fordi det har en «fleksibilitet man ønsker å beholde».

– Men fleksibiliteten kan være en utfordring. Over tid har vi diskutert løsninger. Én av dem kan være å legge inn varsel til eier når andre tegner avtale. Jeg synes det vil avhjelpe veldig mye.

Får detaljerte opplysninger

Men det er ikke bare ved brikkebestillinger personvernet til bompengesystemet utfordres.

Motor har skrevet flere artikler om bompengekunder som blir fakturert for passeringene til ny eier etter at de har solgt bilen. Andreas fikk bompengeregning på 14.000 kroner etter at han solgte bilen sin, fordi han misforsto Fjellinjens regler ved eierskifte.

I en annen konfliktsak tar Fjellinjen Marcus (20) til forliksrådet. Da Marcus klaget på betalingskravet, fikk han tilsendt ni tettskrevne A4-ark med detaljerte opplysninger for ca. 500 bompengepasseringer gjort av bilens kjøper – uten at denne kjøperen blir informert om at dette gis til bilens tidligere eier.

– Se gjerne på vedlegget, skriver Fjellinjens kundebehandler i e-posten med den sensitive informasjonen.

Vedlegget har nøyaktig og konkret informasjon om hvor og når kjøperen av bilen gjennom sommeren 2019 har passert bomstasjonene.

Les også: Slik kan bompasseringer gi feilaktig alibi

– Unødvendig

Datatilsynets direktør Bjørn Erik Thon mener det er unødvendig å utgi såpass mye informasjon ved klager.

– Jeg stusser over at Fjellinjen sender over så mye informasjon til en tredjepart. Etter å ha sett på passeringene er det lett å se hvor vedkommende har beveget seg, ned på sekundet.

– Hva bør Fjellinjen og de andre bomselskapene gjøre?

– Det er et prinsipp om at man skal minimere datamengden som leveres ut, slik at det er minst mulig avslørende data. Her kunne man lett tatt ut noen opplysninger, slik at det ikke avsløres hvor og når man har vært, men som samtidig gir klageren god informasjon, sier Thon.

Tar kritikk på alvor

Fjellinjen forklarer at de sender passeringsopplysninger til den som eier Autopass-brikken.

– Derfor er det viktig å si opp avtalen ved salg av bilen, sier kommunikasjonssjef Håkon Nordahl i Fjellinjen.

– Hva synes dere om Datatilsynets uttalelser?

– Vi tar Datatilsynets uttalelser på alvor og vil følge opp denne problemstillingen, slik at vi ivaretar personvernet til bilistene. Men det er for tidlig å si på hvilken måte vi vil gjøre det.