ELBIL-PRIS: Her passerer Motors journalist en av bomstasjonene på Majorstuen i Oslo med elbilbrikke, og belastes fire kroner. Bilen er en dieseldrevet Nissan X-trail, som egentlig skulle betalt 19 kroner. Foto: Geir Olsen

Her passerer Motor med elbilbrikke i dieselbilen:

Så lett er det å jukse i bomstasjonene

Med en brikke for elbil plassert i frontruten passerer Motor bomstasjonen på Majorstuen med dieselbil – og betaler bare elbiltakst. – Sjokkerende, sier NAF. Samferdselsmyndighetene har i flere år visst om svakhetene Motor nå dokumenterer.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Slik kan det jukses med bompengebetaling.

Som dette forsøket viser: Det er svært lett å jukse med bompengesystemet, slik at fossilbileiere betaler de mye lavere takstene for elbiler.

Elbiler betaler som oftest ingenting i landets mer enn 300 bomstasjoner, i noen en brøkdel av takstene for bensin- og dieselbiler.

I Oslo koster det nå 75 kroner å kjøre med dieselbil inn og ut av bomringene rundt byen i rushtiden.

Men ved å bytte ut bompengebrikken registrert for en fossilbil med en bompengebrikke registrert for en elbil, kjører vi inn og ut for en tredel av prisen – 24 kroner.

SKIFTET UT BRIKKE: I én uke kjørte journalist Geir Røed rundt med elbilbrikke (brikken til venstre) i sin dieseldrevne bil for å avdekke svakhetene Vegdirektoratet og bompengeselskapene har visst om i flere år. Brikken til høyre er brikke for dieselbilen. Foto: Geir Olsen.

Har visst om svakhetene

Vegdirektoratet og Statens vegvesen har i mange år visst om svakhetene ved bompengeinnkrevingen. De eier Autopass, som er innkrevingssystemet bompengeselskapene bruker.

Autopass og bomselskapene gjør knapt kontroller for å avdekke ulovlige passeringer.

Nå håper de å ha et nytt datasystem på plass i 2021.

Direktør Stig Skjøstad i NAF blir nesten stum når han får vite hvor enkelt det er å jukse med bompengebrikke for elbil.

– Det er sjokkerende at det er så lett å manipulere. Jeg har ikke et bedre ord på det. Betalingssystemet for norske veier må være like vanntett som andre systemer, sier Skjøstad – som understreker at han uttaler seg basert på Motors kartlegging.

– Jeg og NAF har ikke gjort egne undersøkelser, sier han.

Verken Autopass eller bompengeselskapene fører jevnlig kontroll med hvilken biltype som bruker hvilken brikke. Motor brukte bombrikke for elbil i en fossilbil i én uke, og passerte bomstasjoner flere steder på Østlandet.

På bompengefakturaen står det at det er elbilen bompengebrikken er registrert på som har passert bomstasjonene, og ikke fossilbilen som i virkeligheten passerte.

Motors journalist brukte elbilbrikken til Motors fotograf for å avdekke svakheten ved systemet.

Men det er flere måter å misbruke elbilbrikker på enn ved å låne brikken til en kollega. Har familien en elbil og en fossilbil, kan man bestille brikke til elbil – og bruke denne i fossilbilen. En annen løsning er altså å bestille brikke til et familiemedlem, venn eller kollega som normalt ikke bruker elbilen i bomstasjonene, og låne denne.

Dersom elbilen må brukes i en bomstasjon, kan man enten flytte brikken midlertidig tilbake, eller passere med elbilen uten brikke i bilen. Siden brikken i slike tilfeller ikke blir avlest, blir bilen fotografert og kontrollert. Når systemet ser at det er riktig bil, vil passeringen til elbilen bli godkjent.

PASSERINGER: Her har dieselbilen passert ni bomstasjoner med en elbilbrikke i frontruta. På fakturaen er elbilens registreringsnummer ført opp, slik at det ser ut som at den har kjørt – og prisen er bare åtte kroner. Dieselbil koster 143 kroner.

Les også: Oslo utsetter dobling av elbiltakstene

Krever opprydding

Direktør Stig Skjøstad i NAF krever nå at samferdselsmyndighetene rydder opp.

– Vegdirektoratet må rydde opp med én gang. Bompengesystemet må være vanntett mot misbruk.

NAF-direktøren ber også bilistene la være å forsøke å jukse inntil vegvesenet får fjernet muligheten til det.

– NAF er imot bompenger. Men det er uakseptabelt at løsningen åpner for at noen kan snike seg unna. Alle bilister må ta sin del av bompengeregningen, påpeker han.

BEKYMRET: Her får avdelingsdirektør for brukerfinansiering i Vegdirektoratet, Åge Jensen, se hvordan Motor har avdekket svakhetene ved bompengesystemet. Foto: Siv Dolmen.

– For lite kontroller

Avdelingsdirektør for brukerfinansiering i Vegdirektoratet, Åge Jensen, vedgår at det er lett å jukse med elbilbrikke i fossilbil.

– Men det kan få en alvorlig konsekvens å gjøre det. Det er dokumentforfalskning, og det kan føre til politianmeldelse.

Han hevder det gjøres stikkprøvekontroller av om kjøretøy har riktig brikke.

– I hvor stor grad gjøres slike kontroller?

– Det er gjennomført i enkelte tilfeller, men i forhold til totalomfanget er det antakelig for lite.

– Med svært lite kontroll skal det vel mye til før man oppdages?

– Ja, det kan du si. Men det er fortsatt en sjanse for å bli oppdaget.

Les også: 10 km til bomveien, 10 meter til bomstasjonen

– Bekymret

Jensen påpeker at bompengesystemet «ved riktig bruk er et godt og effektivt system for innkreving av bompenger».

– Men vi er litt bekymret for at Motor nå synliggjør muligheten for å jukse.

Jensen har arbeidet med bompengefinansiering i rundt 20 år. Han påpeker at mye har skjedd, og mange penger er spart, siden bomstasjonene var bemannet og man ikke hadde bombrikker.

– Vi har de siste årene dessuten jobbet med å lage et bedre system med rutiner som skal korrigere forsøk på avvik.

Nå jobbes det med en ny systemløsning som skal verifisere om brikken er i riktig bil.

– Planen er å innfase dette systemet i løpet av 2021. Da vil kjøretøyet bli fakturert dersom det ikke er riktig brikke i bilen, påpeker han.

Les også: Derfor har vi brutt reglene