Bompengeopprøret kan få konsekvenser:
Vil droppe firefeltsvei på Sørlandet
Bompengeopprøret kan nå føre til at lenge planlagte firefeltsveier droppes. Mellom Grimstad og Arendal kan dagens E18 kun bli utvidet.
Hele 11 år etter at Vegdirektoratet slo fast at det skal bygges firefelts motorvei langs hele sørlandskysten, kan det nå bli endringer.
Det statlige utbyggingsselskapet Nye Veier ønsker å spare penger – og droppe firefeltsutbygging på en av de mest trafikkerte strekningene på Sørlandet:
De 22 kilometerne mellom Arendal og Grimstad.
Les også: Bruker 132 mill. kr. på å kreve inn 264 mill. kr.
«Billig E-18»
På et møte om E18-utbyggingen mandag sa Nye Veiers plandirektør Finn Aasmund Hobbesland at firefelt mellom de to sørlandsbyene ikke er samfunnsøkonomisk lønnsomt.
Nye Veier foreslår i stedet å bygge en «billig-E18», som i praksis innebærer å beholde dagens E18, utvidet til tre felt med midtdelere.
Det vil ifølge Nye Veier koste 2,2 milliarder og bli et brukbart alternativ med mindre bompenger.
Full firefeltsvei koster 5,2 milliarder kroner.
Les også: Nå er bomtakst-skiltene borte
– Uheldig, mener ordføreren
Vegdirektoratet uttalte allerede i 2008 at E18 mellom Oslo og Mandal skal være firefelt.
De fleste av delstrekningene er allerede bygget ut eller er under utbygging. 2. juli åpner ny firefelt mellom Arendal og Tvedestrand, som har lavere trafikk enn strekingen Grimstad-Arendal.
Grimstad-ordfører Ketil Glimsdal sier til NRK at han synes det er uheldig dersom den mest trafikkerte strekningen ikke blir firefeltsvei.
Les også: Disse bomveiene åpner i 2019
Ikke bypakke heller
Også en annen strekning på E18 kan ende opp med å ikke bli firefelt. Det er trefeltsveien mellom Risør og fylkesgrensen mot Telemark, som ble bygget for 15 år siden.
Det folkelige opprøret mot bompenger har ført til at det også er blitt bom stopp for bypakke for Grimstad og Arendalsregionen.