BOMPENGEHOVEDSTADEN: Ingen steder finner du flere bompengestasjoner enn i og rundt Oslo, her nær bygrensen på Jar.

Nå runder vi 250 bomstasjoner:

Nye bomstasjoner åpnes i rekordfart

Denne uka passeres en historisk milepæl: For første gang vil Norge ha mer enn 250 bompengestasjoner. Når alle de nye bomstasjonene settes i drift i Bergen vil vi helt nøyaktig ha 256 bomstasjoner. Og flere kommer.

Publisert Sist oppdatert

Søndag ble fire bomstasjoner lagt ned i Namsos, da verdens minste bomring stengte, og Norge har noen få dager 241 bomstasjoner.

Men allerede kommende helg stiger antallet igjen.

Ved midnatt mellom fredag 5. april og lørdag 6. april settes 15 nye bomstasjoner i drift i Bergen.

Dermed vil antallet bomstasjoner være oppe i 256.

I et intervju med Aftenposten søndag sier finansminister Siv Jensen (Frp) at «hadde det ikke vært for at vi satt i regjering, hadde bompengeavgiftene til vanlige folk vært mye høyere enn de er nå».

Ikke desto mindre viser tallene at antallet bomstasjoner aldri har økt mer enn under den sittende regjeringen.

13 milliarder

Det har aldri vært så mange bomstasjoner i Norge som det er nå. Ikke bare er antallet bomstasjoner rekordhøyt. De drar også inn rekordmye penger fra bilistene. I år må vi betale 13 milliarder kroner i bompenger.

Det utgjør 5200 kroner per bilist.

Men det tar ikke lang tid før antallet bomstasjoner er oppe i over 300.

1. juni settes 53 nye bomstasjoner i drift i Oslo, når Oslo i praksis får tre bomringer og to såkalte bompengearmer rundt byen.

Dermed stiger antallet bomstasjoner i Norge fra 256 til 309. 84 av de 309 er i Oslo.

Les også: Slik reduserer du bomprisene i Oslo

Økning fra 2004

En oversikt Motor har hentet inn fra Vegdirektoratet viser at antallet bomstasjoner har blitt mer enn fordoblet fra 2004 til 2019.

I 2004 var det 140 bomstasjoner, før antallet faktisk gikk litt ned til under 120 i 2006 og 2007.

Fra 2008 har antallet skutt fart.

Den kraftigste økningen har vi hatt etter at Fremskrittspartiet inntok Samferdselsdepartementet i 2013.

 Her er utviklingen - år for år:

År

Antall bomstasjoner

2004

140

2005

143

2006

115

2007

116

2008

135

2009

148

2010

157

2011

158

2012

164

2013

170

2014

197

2015

208

2016

240

2017

237

2018

245

2019

309

Kilde: Vegdirektoratet. 2019-tallene gjelder når bomstasjonene i Bergen er satt i drift 6/4 og i Oslo fra 1/6.

 Tidenes bompengeår

2019 blir tidenes heftigste bompengeår. Det er nemlig ikke slutt på nye bomstasjoner når bomringene i Oslo og Bergen er utvidet.

Til høsten åpner hele ni bompengefinansierte veiprosjekter, blant annet på E6 ved Hamar, E18 mellom Arendal og Tvedestrand, og Ryfast-prosjektet i Rogaland.

Les også: Her kommer nye bommer i 2019

På nybygde veier skal bomstasjonene normalt stå i 15 år. Men noen ganger bommer veimyndighetene i anslagene sine, og bommene blir stående både kortere og lenger enn antatt.

Les Motors store oversikt over hvilke bomstasjoner som forsvinner tidligere enn planlagt.