De nye bomringene i Oslo:
Tredobling av bomstasjonene, bare 10 prosent mer i inntekter
Oslo-bilistene betaler bare 10 prosent mer i bompenger med det nye bompengesystemet. Det viser ferske tall fra Fjellinjen.
Bompengeprotestene i Oslo har vært massive. Til og med regjeringskrise har ligget i lufta.
Men nå viser ferske tall fra Fjellinjen at 54 nye bomstasjoner ikke har gitt det kraftige bompengesjokket mange fryktet bilistene skulle få.
Bompengeinntektene i de totalt 83 bomstasjonene i Oslo ble på 349 millioner kroner i juni.
Det er 32 millioner kroner mer enn juni 2018, en økning på 10 prosent, og blir omtrent det samme som om trikkebillettene skulle økt med 10 prosent.
Les også: Sjekk elbilen som går fire mil med 0 prosent på batteriet
12 prosent uten brikke
Antallet bompengepasseringer ble mer enn tredoblet. Men lavere takster og høyere rabatter fører til at bilistene i gjennomsnitt betalte 11 kroner for hver passering i juni.
I juni 2018 var gjennomsnittstaksten på 32 kroner.
Forventede bompengeinntekter ble så sent som i vår justert ned til fire milliarder kroner i året.
Med 349 millioner kroner i inntekter i juni ligger man nå litt over budsjettmålet.
12 prosent av bilene som kjørte gjennom Oslo-bommene i juni manglet bombrikke, noe som fører til at de må betale mye mer enn de som har brikke.
Fjellinjen har jobbet for å få ned denne andelen, og de sier nå at de vil fortsette dette arbeidet.
Les også: Slik kutter du bomutgiftene i Oslo
Milliard i Bergen
Også Bergen har fått utvidet bomring i år.
På to måneder ble det krevd inn totalt 173 millioner kroner i den nye bomringen i Bergen. Det er i tråd med målet om å få inn rundt én milliard kroner i året.
– Dette var det vi hadde antatt, sier Solveig Paule, sekretariatsleder for Miljøløftet, som har ansvaret for bompakken – og for prosjektene pengene skal brukes til, til Bergens Tidende.
Les også: Hvem snakker sant om bompengemilliardene?