KORT AVSTAND: Slik ser det ut i Fagerheimgata i Oslo – to bommer med 57 skritts avstand som stenger beboerne i tre av bygårdene til venstre inne, og som krever dobbelt betaling av alle som kjører uten brikke. Foto: Geir Røed

Oslo-beboere blir innestengt av bommer:

Her kommer to bomstasjoner med 57 skritts mellomrom

Nedenfor Sinsenkrysset i Oslo blir det to bomstasjoner med 57 skritts avstand. Beboere i tre bygårder blir stengt helt inne av bommer.

Publisert Sist oppdatert

1. juni åpner 54 nye bomstasjoner, slik at Oslo får totalt 83 bomstasjoner. To av dem plasseres like etter hverandre med et kvartals avstand i Fagerheimgata nedenfor Sinsenkrysset.

Konsekvensen er at alle som ikke har bompengebrikke må betale i begge bommene, og beboere i tre bygårder blir stengt inne.

– Vi kan ikke kjøre ut fra egen eiendom uten å måtte kjøre gjennom minst én bompengebom, sier Torfinn Ørmen, tidligere styreleder og nåværende styremedlem i Sameiet Fagerheimgata 20.

Les også: Frykter bompengesprekk i Oslo

TO BOMMER: De to grønne merkene viser hvor de to bomstasjonene kommer i Fagerheimgata, som munner ut i Chr. Michelsens gate, som er en del av Ring 2. Foto: Skjermdump fra Fjellinjen.no

Vurderte flere løsninger

Statens vegvesen beklager plasseringen av de to bommene – og vedgår at det på langt nær er ideelt.

– Det ble vurdert mange forskjellige løsninger, forteller Kyrre Gran, transportfaglig ansvarlig i Oslopakke 3-sekretariatet i Statens vegvesen.

Det nye bompengesystemet i Oslo har tre ringer rundt byen:

En indre ring rundt ring 2, den eksisterende Osloringen som nå er 30 år gammel, samt en tredje ring på kommunegrensen.

Bompengearm

Men hvorfor da to bommer i samme gate?

Svaret: I tillegg til de tre ringene kommer det noen flere bomstasjoner, blant annet en «bompengearm» fra ring 2 opp mot Grefsen.

– Den nederste bommen i Fagerheimgata er en bomstasjon i ring 2-ringen, mens den øverste er knyttet til denne bompengearmen mot Grefsen, forklarer Gran.

Motor har målt opp strekningen mellom de to bomstasjonene i Fagerheimgata.

Vi talte 57 skritt.

Les også: Tilfeldigheter avgjør bompengebelastning

STENGT: Beboerne i tre bygårder må passere minst én bomstasjon uansett hvor de skal kjøre fra egen tomt. Småveier i nabolaget er stengt av. Foto: Geir Røed

38 kroner

Den nederste bommen i Fagerheimgata får innkreving i begge retninger, mens den øverste bommen i Fagerheimgata får innkreving i retning sentrum.

Konsekvensen blir dermed at bilister uten bompengebrikke må betale i begge bommene på vei nedover.

Det innebærer 38 kroner i betaling for dieselbil. Med bompengebrikke slipper man unna med 15 kroner.

Tall fra Vegdirektoratet viser at nesten hver fjerde bilist ikke har bompengebrikke. I 2018 kom hver syvende bompengekrone i Oslo inn fra bilister uten brikke, ifølge Fjellinjen.

Les også: Så mange har ikke bompengebrikke i Oslo

– Blir kvalme

Beboerne i de tre bygårdene i Fagerheimgata 20, 22 og 24 må gjennom minst én bom hver gang de skal ut med bilen sin.

Midtdeler gjør at de ikke kan kjøre nordover og dermed slippe betaling. De må først kjøre ned mot ring 2 og gjennom minst én bom.

De kommer seg heller ikke frem ved å kjøre på småveier i nabolaget, som delvis er stengt.

Nå er de oppgitt og forbannet.

– Folk har lyst til å flytte. Noen bli kvalme bare de ser bomstasjonene. Andre er rasende, sier Torfinn Ørmen, tidligere styreleder og nåværende styremedlem i Sameiet Fagerheimgata 20.

Les også: Dette brukes bompengene på i Oslo

Jobber med løsning

Ørmen hevder at hadde vegvesenet flyttet den ene bomstasjonen litt oppover, kunne beboerne via småveier kommet seg til forretninger og bydelssenteret.

– Det skal ikke være slik at man må betale for å kjøre ut av egen eiendom, sier Ørmen.

Oslo kommune arbeider for å få en løsning for beboerne som blir stengt inne. Men ingenting skal foreløpig være avklart.

Motor har ikke fått svar på våre henvendelser, hverken til presseavdelingen eller fra saksbehandleren.