Det nye Sotrasambandet forsinkes:
Budsjett og tidsplan sprekker for prestisjevei
Byggingen av nytt Sotrasamband skulle startet opp i fjor. Nå kan det hende det heller ikke blir byggestart i 2020. Samtidig ligger prestisjeprosjektet an til å bli mye dyrere.
Nytt Sotrasamband var prioritert på topp i den siste nasjonale transportplanen, som kom for to år siden.
Da lå det an til byggestart i 2018, åpning i 2024 og en totalkostnad på 9,6 milliarder kroner.
Nå sprekker både tidsplanene og budsjettene.
Les også: Her forsvinner bommene - før planen
I et brev til Stortinget kan samferdselsminister Jon Georg Dale (Frp) ikke love når Sotrasambandet kan påbegynnes.
I tillegg antydes det at kostnadene kan beløpe seg til hele 17 milliarder kroner totalt.
Stortingsrepresentant Ruth Grung (Ap) har nå bedt samferdselsministeren svare konkret på hvor dyrt det blir. Dale vil svare neste uke.
Den gamle Sotrabrua ble åpnet i 1971, for snart 50 år siden. Den nye brua skal ha seks felt, og skal delfinansieres med bompenger.
Les også: Miljøfartsgrense gjeninnføres i Oslo