STYRKET TILBUD: Busslinje 74 mellom Kvadraturen og Mortensrud T-banestasjon er blant rutene som styrkes ved bomutvidelsen. Linjen kjøres nå hvert 7/8 minutt i rushtidene i stedet for hvert 10. min. Foto: Nicki Twang, Ruter
STYRKET TILBUD: Busslinje 74 mellom Kvadraturen og Mortensrud T-banestasjon er blant rutene som styrkes ved bomutvidelsen. Linjen kjøres nå hvert 7/8 minutt i rushtidene i stedet for hvert 10. min. Foto: Nicki Twang, Ruter

Ruter lover flere busser:

Trapper opp buss-tilbudet når bommene kommer

Ruter lover bedre kollektivtilbud når alle de nye bomstasjonene i Oslo settes i drift. – Vi er spent på hva de reisende gjør, vedgår Ruter-direktør.

Publisert Sist oppdatert

50 prosent flere bilister skal heretter betale bompenger når de kjører bil, ifølge beregninger fra Statens vegvesen.

I dag betales det bompenger på annenhver biltur i Oslo. Dette forventes å øke til 76 prosent med totalt 83 bomstasjoner i hovedstaden.

Det fører til at flere vil reise kollektivt, tror Ruter, som gjennom våren og sommeren forbedrer kapasiteten sin.

Les også: Stengt inne – av én bom

Nye linjer

Allerede i mars ble det satt inn ni nye busser i trafikk. 26. mai ble de ni etterfulgt av ytterligere 22.

I tillegg har Ruter 23 såkalte innsatsbusser, som fra 26, mai settes inn på ruter med stort behov.

Busstilbudet er også styrket med nye traseer og nye linjer både i Oslo og Akershus, blant annet fra Drøbak og Ytre Follo.

I Oslo er det spesielt i rushtiden og linjer som krysser bomstasjoner som får høyere frekvens og mange flere avganger.

På Romerike styrkes tilbudet først fra 30. juni.

Les også: Så mye faller bominntektene i Oslo

Spente

Ruter er spent på passasjerøkningen.

– Vi har beregnet passasjerveksten. Likevel er det spennende å se hvilke valg de reisende vil ta, sier Ellen Rogde, markedsdirektør i Ruter til Motor.

Ruter har spesielt vært opptatt av å bedre tilbudet på strekninger det blir dyrere å reise med bil, og der hvor kapasiteten og tilbudet har vært for dårlig.

– Hvor lenge har dere de ekstra bussene?

– De er tilgjengelig utover høsten. Til høsten vil vi vurdere om det er behov for at ekstrarutene bør bli faste, sier Rogde.

På Ruters sider kan du lese detaljene for Oslo.

Powered by Labrador CMS