Garanti om bompengefri feirer fire år:
Her åpner Solvik-Olsen sin åttende bompengevei
Her åpner den selverklærte bompengemotstanderen Ketil Solvik-Olsen sin åttende bompengevei. Dermed har han klippet snora på like mange nye bompengeveier som antallet bompengestasjoner han har lagt ned.
Lørdag klippet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) snora på nye riksvei 4 på Hadeland, og åpnet dermed enda et nytt bompengeprosjekt i Norge.
Motor har gått gjennom samtlige pressemeldinger fra Samferdselsdepartementet de siste fire årene, og gransket avisutklipp fra hele Ketil Solvik-Olsens snart fire år som samferdselsminister.
Gjennomgangen viser at Solvik-Olsen har klippet snora og åpnet åtte nye bompengeprosjekter i sin periode som statsråd.
Les også: Her er regningen til norske bilister i årene som kommer – 280 milliarder
Bompengeprosjekter
Dette er bompengeprosjektene den selverklærte bompengemotstanderen har åpnet:
November 2013: Strekningen Løding-Vikan, Tverlandsbrua, på rv 80 ved Bodø i Nordland.
Juni 2014: Strekningen Sokna-Ørgenvika på rv 7 i Buskerud.
Juni 2014: Strindheimstunnelen på E6 i Trondheim.
Juli 2014: Strekningen Gulli-Langåker på E18 i Vestfold.
Desember 2014: Strekningen Minnesund-Labbdalen på E6 i Akershus og Hedmark.
November 2016: Strekningen Retvet-Knapstad på E18 i Østfold.
Juni 2017: Flyplassveien på rv 509 ved Stavanger lufthavn Sola i Rogaland.
Juli 2017: Strekningen Lunner-Jaren på rv 4 på Hadeland i Oppland.
Les også: Trenger du matpause før neste bom? Her er de beste veikroene!
Lagt ned like mange
Dermed har Ketil Solvik-Olsen selv åpnet like mange nye bompengeanlegg som det antallet han med brask og bram mange ganger har fortalt at han har fjernet.
Noen av disse bommene, blant annet bommen på E16 ved Kløfta som han skrudde ned i vår, ble lagt ned fordi bilistene hadde betalt inn hele bompengeandelen tidligere enn beregnet.
Andre bommer, som bommen på riksvei 4 ved Raufoss i Oppland, ble skrudd ned i 2014 et par måneder før tiden fordi staten dekket de siste millionene som bilistene skulle bidratt med.
Les også: Vil regjeringsskifte stoppe bommene?
15 veiåpninger
– Hvis vi ikke hadde styrt hadde vi hatt åtte flere bomanlegg, sier Ketil Solvik-Olsen når Motor treffer han på veiåpningen på Hadeland.
Han kan ikke på stående fot gå god for at han har åpnet åtte bompengeprosjekter som statsråd.
– Men jeg tror jeg har vært til stede på totalt 15 veiåpninger som statsråd, sier Solvik-Olsen.
Det betyr i så fall at han har åpnet flere bomveier enn bomfrie nyveier.
Solvik-Olsen har på langt nær vært tilstede på alle bompengeveiåpninger. Noen store veiprosjekter, som en delstrekning på E18, ble åpnet uten at noen av toppene fra Samferdselsdepartementet var til stede.
Dessuten har hans statssekretærer stått for flere bompengeåpninger, blant annet E6 gjennom Gudbrandsdal.
Les også: Solvik-Olsen: «Noe av det verste man gjør bak rattet»
Ni kilometer firefelt
Den nye riksvei 4 på Hadeland som Ketil Solvik-Olsen åpnet består av ni kilometer firefelts vei med tunnel i to løp og fire felt under Gran sentrum.
Motorveien avløser en underdimensjonert og svingete veistrekning med altfor høy trafikk og fartsgrenser ned mot 50 km/t.
Prosjektet har kostet i underkant av tre milliarder kroner, og bilistene må nå betale 48 kroner for lette kjøretøy.
Les testen: Her er de nye elbilene som setter salgsrekorder
Fikk ros
På veiåpningen fikk samferdselsministeren ros fra både veibyggere og politiske motstandere for at han gjør en stor innsats for veiutbyggingen i Norge. Ketil Solvik-Olsen var nesten den eneste av talerne som nevnte bompengefinansieringen.
– Det er litt stivt smil på meg når jeg ser bomstasjonene. Men jeg oppfordrer alle til å skaffe dere bombrikke. Da får dere 20 prosent rabatt, sa samferdselsministeren i sin tale.
Dessuten lover han litt lavere bompengesatser om en stund.
– Riksvei 4 på Hadeland er et av 40 bompengeprosjekter som nå får en tilskuddsordning som innebærer at de blir tilført et millionbeløp hvert år. For dette prosjektets del vil det i bompengeperioden utgjøre 210 millioner kroner, som skal brukes på å redusere takstene. Det vil utgjøre en merkbar forskjell for bilistene, sier Solvik-Olsen til Motor.