Byrådet med store samferdselskutt i Oslo:
Stopper ny E6 og E18, maks 60-km/t-grense på hovedveiene
Det nye byrådet i Oslo skjerper den rødgrønne profilen på samferdselspolitikken i hovedstaden. Nå skal planene for ny E6 Øst og E18 Vestkorridoren legges vekk, samtidig som man innfører 60-grense på alle hovedveiene.
DETTE ER SAKEN: Det nye byrådet med Ap, SV og MDG la fram sin nye politiske plattform tirsdag.
Les også: «De store veiprosjektene i Oslo kommer til å kreve bompenger»
Som et ledd i klimapolitikken vil byrådet legge vekk planene om utbygging av E18-Vestkorridoren og E6 Øst.
Dette er en del av den såkalte Oslopakke 3, hvor kommunen har avtale med staten om veibygging, men som også omfatter kollektivutbygging og bompenger.
Det gjenstår å se hvordan regjeringen vil svare på forslaget, ettersom motorveiutbyggingene har vært sentrale i en kabal hvor også sentrale myndigheter bidrar med penger.
Les også: «Bompengene har vært fantastiske for Oslo»
De tre partiene vil også redusere biltrafikken i Oslo med en tredel innen 2030 sammenlignet med 2015-nivå. Da skal også alle biler i hovedstaden være utslippsfrie, ønsker de rødgrønne.
– Vi ønsker en rask stans i salget av nye fossilbiler i Oslo, og vil jobbe for at nye fossilbiler solgt fra 2020 må betale mer i bompenger og parkering, heter det i erklæringen.
Byrådet vil også innføre fartsgrense på 60 km/t på hovedveiene hele året.