Salget av Jaguar med forbrenningsmotor faller kraftig, og den nye sjefen for Jaguar Land Rover, franskmannen Thierry Bolloré, har i følge britiske Auto Express en dristig plan:
Jaguar kan bli et et helelektrisk merke.
Samme strategi som Hyundai har lansert med splitter nye «Ioniq» og tildels Volvo med mer etablerte «Polestar».
Og flere produsenter vil nok følge.
Avgjørende for planen er Bollorés ønske om at konsernet skal ta opp kampen med Tesla 3 og Polestar 2.
Tøff utfordrer
Førstnevnte selger bedre enn de fossile XE og XF til sammen, og Polestar er i ferd med å etablere seg som en tøff utfordrer i dette segmentet.
Jaguar har som kjent helelektriske I-Pace i porteføljen, men dette er en dyrere bil som konkurrerer mot primært Audi e-tron og Mercedes EQC.
Auto Express hevder at arbeidet med en mindre helelektrisk Jaguar på størrelse med Tesla Model 3 allerede er i gang.
Jaguar Land Rovers sjefsingeniør, Nick Rogers, sier følgende:
- Ideelt sett ønsker vi at både vi og kundene er i dette segmentet. Det er ekstremt relevant.
Designsjef Julian Thomson underbygger holdningen:
- Jeg vil gjerne lage mindre Jaguar. Jeg reflekterer over hva som skjer rundt om i verden, og man trenger biler som er mindre og mer effektive. Samtidig skal de ha alle de iboende verdiene til en Jaguar, som design, interiørkvalitet og kjøreglede, sier han.