Bobil er sommeren 2020 svært populært. Bare i juni ble det registrert 700 nye bobiler i Norge. Det er 40 prosent mer enn i samme måned i fjor.
Bobiler med totalvekt på inntil 3,5 tonn kan kjøres med vanlig førerkort.
Om bord kan det være det antallet personer som det er senger til, men samferdselsministeren varsler endringer.
– Jeg og familien har nesten ikke brukt bobilen, sier Rolf Arne Haugland.
I juni for to år siden kjøpte han bobil for 870.000 kroner. Det kjøpet har siden gitt han mye hodebry.
– Jeg har en liste på 40 punkter over feil og mangler på bilen.
Det mest alvorlige, ifølge Haugland, er for lite nyttelast og vannlekkasje. Bobilen hadde stått usolgt utendørs i to år, hevder han.
– Der har den trolig stått og tatt inn vann.
Siden august 2018 har han og familien ikke kunnet bruke bobilen.
Dokumenterer lekkasjer
– Den står innelåst på et lager. Vi har egentlig bare brukt bilen på en tur til Tyskland og to turer til Sverige sommeren da vi kjøpte den.
– Hvorfor kan dere ikke bruke den?
– Vannskadene er ikke utbedret. Det lekker flere steder. Verst er det ved en takluke hvor det drypper når det regner, selv om luken er stengt.
Haugland har sendt Motor en fukttest foretatt av et godkjent verksted. Fukttesten dokumenterer lekkasjer.
– Det er stor lekkasje fra front-takluken, lekkasje fra skjøt på tak og lekkasje på gulv begge steder bak, konkluderer rapporten.
Haugland hadde for øvrig problemer med å få utført en slik fukttest.
– Ingen andre ville ta en uavhengig kontroll. De ville ikke være usolidariske. Jeg prøvde også å få NAF til å gjøre det. Men de påsto at de ikke hadde utstyr og kompetanse på bobiler.
Annonse
Klikk på pilene oppe til høyre og venstre for å bla i bildekarusellen
Vekt-felle
Rolf Arne Haugland hevder at han gjentatte ganger forgjeves har forsøkt å finne en løsning både med bobilfirmaet som solgte bilen, Mythe Bil på Gol, og importøren Solifer.
Han hevder også at bobilen har for lite nyttelast-kapasitet. Motor har skrevet flere artikler om bobilkjøpere som har gått i vekt-fellen, og ikke har tilgjengelig vektkapasitet til passasjerer eller utstyr og bagasje.
Da Haugland kjøpte bilen ble den annonsert med nyttelast på 975 kilo i Finn-annonsen:
– Selgeren sa jeg måtte trekke fra et par hundre kilo til påmontert utstyr, men at jeg ville ha igjen 7-800 kilo.
Det syns Haugland likevel hørtes nok ut.
Men Hauglands veiinger viser at egenvekten med annonsert utstyr er så høy at når bilen har med fører og de tre passasjerene den er registrert for, veier den mer enn tillatt maksimalvekt på 3500 kilo.
– Vi har en overlast på 21 kilo før vi har med noe bagasje og utstyr.
Hauglands sak ligger nå i kø for behandling hos Forbrukerklageutvalget. Han krever å heve kjøpet.
Ola Heggen hos importøren Solifer hevder de har gjort sitt «ytterste for å løse denne saken».
– Vi har bedt Haugland kjøre bilen til selger for utbedring. Men han har ikke vært interessert i det, skriver Heggen i en epost til Motor.
Han vedgår at vektopplysningene i Finn-annonsen var feil, men at det ble korrigert i forståelse med Haugland. Heggen mener også at veiingen til Haugland må være feil ut fra opplysninger han sitter med fra produsenten.
– Vi vil gjerne veie bilen hans, men vi har ikke fått mulighet til det, sier han
– Hva tenker du om at man kjøper en bobil til 870.000 kroner som man ikke får brukt?
– Han kunne brukt den dersom han hadde kjørt bilen til selger slik at selger kunne utbedret feil og mangler.
Det samme sier selgeren, Geir-Ingar Mythe ved Mythe Bil.
– Det er Hauglands valg å ikke bruke den. Nå er det heller ikke fukt i bilen, etter at den har stått inne, sier Mythe – som hevder han ikke vet hvordan bilen sto før salget.
– Vi hentet den hos en annen forhandler, og vet ikke hvordan den sto der. Hos oss sto den inne i butikken i noen få uker.
Han mener de fleste feilene og manglene er småting, og at flere heller ikke er reelle.
– Men han vil presse oss.
– Hvorfor oppga dere så mye tilgjengelig nyttelast i annonsen?
– Det er ikke mulig med så mye nyttelast på en slik bobil. Det var kjøperen også klar over. Dessuten tar vi forbehold om feil i annonser.
Annonse
Avviser
Rolf Arne Haugland avviser at han ikke vil at selger skal utbedre.
– Bobilen har vært inne til forhandlerens underleverandør på Hønefoss to ganger, en gang hos Mythe selv, og en gang hos importørens merkeverksted her i Bø i Telemark uten at feil og mangler er rettet.
Flere av manglene lar seg heller ikke fikses, hevder Haugland.