HEVET: Forbrukerklageutvalget har hevet kjøpet av denne bobilen.
HEVET: Forbrukerklageutvalget har hevet kjøpet av denne bobilen.

Har stått ubrukt i to år:

Fikk hevet kjøp i hissig bobil-krangel

– Det foreligger klart en mangel ved bobilen, mener Forbrukerklageutvalget, som har hevet kjøpet av denne bobilen til nesten én million kroner.

Publisert

Sommeren for snart tre år siden kjøpte Rolf Arne Haugland fra Odda på Vestlandet bobil til 870.000 kroner.

Men det skulle raskt vise seg at bobilen han og familien planla turer i, hadde flere feil og mangler – blant annet vannlekkasje.

Haugland tok saken til Forbrukerklageutvalget, som nå har gitt ham medhold.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">BOBILKUNDE</span>: Rolf Arne Haugland.
BOBILKUNDE: Rolf Arne Haugland.

De har hevet kjøpet, som innebærer at selgeren må ta inn bobilen – og betale hele kjøpesummen tilbake til kunden sin.

Fikk ikke hjul

– I denne saken anser utvalget det klart at det foreligger en mangel ved bobilen, skriver utvalget i sitt vedtak.

De berører i vedtaket ikke vannskaden, som har gjort at bobilen har stått på lager i to år, eller at nyttelasten er mye mindre enn oppgitt av selgeren.

De viser til at ryggekameraet var defekt, og at bobilen ble levert uten vinterhjul, selv om den ifølge annonsen skulle leveres med det.

Anker

Haugland forlangte også erstatning på 121.000 kroner, men fikk under halvparten – 50.000 kroner, et beløp utvalget har kommet frem til ved å bruke skjønn.

Den tre år gamle krangelen om bobil er imidlertid ikke over.

Vedtak i Forbrukerklageutvalget kan ankes inn for tingretten, og det har bobilselgeren og importøren Solifer gjort.

Powered by Labrador CMS