MEST POPULÆR: Den offisielle statistikken har VW e-Golf på topp som den mest populære elbilen. Tar vi med nesten nye bruktimporterte biler er det solgt enda flere Nissan Leaf, fastslår kommunikasjonssjef i Nissan Nordic, Marina Maneas Bakkum.

Dette er de mest populære elbilene:

Slik lyver den norske elbil-statistikken

Det ble solgt 19.387 elbiler i Norge, med VW e-Golf på topp, fra januar til august, ifølge den offisielle nybilstatistikken. Men denne statistikken lyver kraftig. Mest solgte elbil var Nissan Leaf – og det ble solgt 23.291 elbiler totalt i perioden.

Publisert Sist oppdatert

Det ble med andre ord solgt nesten 4000 flere elektriske biler enn det den offisielle statistikken fra Opplysningsrådet for Veitrafikken viser.

Forklaringen er at det kommer mange elektriske biler inn som såkalt bruktimporterte.

De fleste av disse er så godt som nye. Kia får for eksempel ikke nok elektriske biler direkte fra fabrikken til å dekke etterspørselen fra kundene. Derfor henter importøren biler fra Tyskland som har 1 kilometer på telleren. De er helt nye, men blir likevel plassert i statistikken for bruktimporterte biler.

Les også: Motor tester fire elbiler med lang rekkevidde

– I den offisielle statistikken ser det ikke ut som om vi har solgt en eneste elektrisk Kia Soul i år. Så og si alle biler vi har solgt i år kommer fra et mellomlager i Tyskland. De havner blant de bruktimporterte, selv om de fortsatt har plastikken på både innvendig og utvendig, sier daglig leder Torolf Rudolfsen hos Bilsenteret R2. De er en av de større Kia-forhandlerne i Norge. 

Så langt i år har Kia tatt inn 1703 Soul Electric på denne måten, i tillegg til de 487 som vi finner i nybilstatistikken.

Det betyr at Soul hopper fra 11. til 4. plass på statistikken over solgte elbiler.

Les også: Du kan spare 14 000 kroner ved å kjøre elbil til jobben

– Hos oss er det litt annerledes. Det er stort sett noen aktører utenfor Nissan-systemet som står for importen av Leaf. De fleste er nesten nye biler som tas inn fra Europa, mens noen kommer helt fra USA. Disse siste har faktisk skapt litt problemer for en del av kundene, siden de har vært utstyrt med radio og navigasjon som ikke fungerer bra i Norge. I tillegg gjelder ikke fabrikk-garantien utenfor USA og en del kunder har opplevd at disse private aktørene ikke har gitt samme garantier som Nissan, sier Marina Maneas Bakkum, som er kommunikasjonssjef i Nissan Nordic.

Hun forteller at kundene ved å kjøpe hos en offisiell forhandler er sikret en egen bruktbilgaranti og at bilen har nordiske spesifikasjoner med blant annet varmeteppe til batteripakken, lyktespylere og varme i setene.

Siden januar er det importert 2201 «brukte» Nissan Leaf. Legger vi disse til de 2800 som står i nybilstatistikken, blir tallet 5001 biler og Leaf hopper fra 3. til 1. plass på statistikken.

Les også: Anmelderne jubler for Tesla Model 3

Hvorfor Kia for eksempel ikke sender flere Soul Electric direkte til Norge i stedet for til Tyskland, kan man bare spekulere i.

Trolig har det noe å gjøre med at de tyske importørene på denne måten kan pynte på sin egen registrerings-statistikk over «grønne» biler. Bilene registreres nemlig i Tyskland, men setter aldri hjulene på tyske veier.

DET VIRKELIGE ELBIL-SALGET JANUAR-AUGUST 2017:

1) Nissan Leaf 5001 2) VW e-Golf 3582 3) BMW i3 3436 4) Kia Soul 2190 5) Renault Zoe 1842 6) Tesla Model X 1698 7) Mercedes B 1332 8) Hyundai Ioniq 1214 9) Tesla Model S 1016 10) Opel Ampera-e 895 11) VW e-UP 499

…OG SLIK ER DEN OFFISIELLE LISTEN:

1) VW e-Golf 3582 2) BMW i3 3436 3) Nissan Leaf 2800 4) Renault Zoe 1842 5) Tesla Model X 1698 6) Mercedes B 1332 7) Hyundai Ioniq 1214 8) Tesla Model S 1016 9) Opel Ampera-e 895 10) VW e-UP 499 11) Kia Soul 487