ANNONSERTE EL-FLAGGSKIP: Oliver Zipse, toppsjef i BMW, varslet denne uken at den femte elbilen fra merket blir basert på neste 7-serie.
ANNONSERTE EL-FLAGGSKIP: Oliver Zipse, toppsjef i BMW, varslet denne uken at den femte elbilen fra merket blir basert på neste 7-serie.

Lanserer i7-variant etter iNext:

Elektrisk BMW-luksus på vei

BMW gjør seg omsider klar til å konkurrere i elbilmarkedets øverste sjikt, for å ta markedsandeler fra Tesla og Mercedes-Benz i den luksuriøse storbilklassen.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: BMW annonserer et elektrisk flaggskip som kan få navnet i7.

I Norge er det lett å overse at Tesla Model S i de fleste markeder regnes som en bil i klasse med BMW 5-serie/7-serie og Mercedes E/S-klasse – eller for den saks skyld Porsche Panamera.

Mens Porsche har lansert sin sportsmodell Taycan, som er mer kompakt, har Mercedes-Benz for lengst annonsert at neste S-klasse får en elektrisk avlegger, EQS.

Nå er det BMW som avslører planer om en bil i samme kategori.

Blir femte elektriske BMW

BMW-sjef Oliver Zipse annonserte selv at det vil komme en helelektrisk versjon av neste 7-serie som etter planen skal lanseres i 2022.

Avsløringen kom da Zipse annonserte årsresultatene for BMW onsdag, da han samtidig bekreftet en midlertidig stans i produksjonen ved den bayerske bilprodusentens fabrikker på grunn av korona-situasjonen.

i7 – dersom det blir navnet – vil bli BMWs femte helt elektriske modell.

I dag finnes bare én, den aldrende, kompakte i3, som er den eneste som ble utviklet på en dedikert elbil-plattform.

Straks kommer BMWs britiske datterselskap, Mini, med helelektriske Mini Cooper SE.

Før i7 kommer så SUV-en iX3 og sedanen i4, samt den store SUV-en iNext (denne modellens endelige navn foreløpig er ukjent).

NOE A LA DETTE…? En elektrisk i7 vil trolig låne trekk fra dagens 7-serie, her representert ved en 745 Le.
NOE A LA DETTE…? En elektrisk i7 vil trolig låne trekk fra dagens 7-serie, her representert ved en 745 Le.

Blir sterkeste 7-er

Det kommende elbil-flaggskipet vil bli basert på den fleksible CLAR-plattformen som dagens 7-serie er basert på.

Den er utviklet for å kunne huse både fossil-motorer, hybridsystemer og ren elektrisk drivlinje, altså batteripakken og inverteren (omformeren), samt en integrert modul med elmotor, kontrollenhet og transmisjon.

Den vil benytte BMWs femte generasjon av sistnevnte, som skal debutere på iNext. Ifølge Zipse vil den sterkeste versjonen av neste 7-serie være nettopp helelektrisk. Effekten kan bli opptil 720 hestekrefter og det er mulighet for batterikapasitet på opptil 120 kWt, som skal være tilstrekkelig for over 60 mil rekkevidde.

Zipse annonserte, til tross for den dramatiske koronavirus-krisen, at BMW innen 2025 skal bruke 30 milliarder euro (i skrivende stund ca. 370 milliarder kroner) på å utvikle biler basert på såkalte fremtidsteknologier, hvorav en brorpart helelektriske biler.