BERG- OG DALBANE: Slik har prisene på seks av våre mest populære elbiler svingt siden 2016. BMW i3 (blå kurve), Opel Ampera-e (oransje), VW e-Golf (mørk grønn), Nissan Leaf 40 kWt (gul), Kia e-Soul (lys grønn) og Nissan Leaf 60 kWt (lilla).
BERG- OG DALBANE: Slik har prisene på seks av våre mest populære elbiler svingt siden 2016. BMW i3 (blå kurve), Opel Ampera-e (oransje), VW e-Golf (mørk grønn), Nissan Leaf 40 kWt (gul), Kia e-Soul (lys grønn) og Nissan Leaf 60 kWt (lilla).

Prishistorikken til e-Golf, Leaf, e-Soul, i3 og Ampera-e:

Enorme svingninger i prisene på populære elbiler

Norges viktigste elbiler har en prishistorikk som skaper et spennende alpint landskap på vår grafikk. En Volkswagen e-Golf har for eksempel gått ned nærmere 20 prosent bare det siste året.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Prisene på nye elbiler varierer kraftig.

Motor har sett på prisutviklingen til fem av de viktigste og mest populære elbilene på det norske markedet: 

Nissan Leaf, Volkswagen e-Golf, Opel Ampera-e, Kia Electric/e-Soul og BMW i3.

Grafene taler for seg:

Her har prisene variert kraftig i årenes løp, før de ulike modellene etter hvert har havnet bemerkelsesverdig nære hverandre.  

Og det er særlig utviklingen det siste kvartalet som gir kraftige utslag.

Disse to grafene viser utviklingen fra begynnelsen av 2016. Men den øverste stopper ved siste årsskifte, den nederste har med utviklingen fram til mars i år.

Les også: Vi har kjørt verdens største test av rekkevidde og lading med elbiler på vinterføre. Les hele!

Fra januar 2016 til desember 2019:

Fra januar 2016 til mars 2020:

Mange faktorer

Det ligger naturligvis mye historikk bak de tidvis kraftige endringene. Bilenes prisutvikling speiler først og fremst endret utstyrsnivå og forbedret rekkevidde på bilene. Men også forhold rundt valutaendringer, batterireturavgift og kostnadsstrukturene til fabrikkene.

Videre vil prisene påvirkes av konkurransebildet og hvilke marginer importørene ser mulighet til å kapre, men disse opplysningene blir naturlig nok ikke kommunisert høyt.

Bilenes livsløp har også stor betydning. Om det for eksempel er en utgående årgang av en modell, eller – som i e-Golf sitt tilfelle – en modell som legges ned for godt.

Og nettopp priskurven til e-Golf er spesielt interessant i disse tider.

Som Motor tidligere har skrevet, så er en splitter ny e-Golf nå langt rimeligere enn mange brukte og dårligere utstyrte biler som ligger på Finn.no.

Volkswagen kjører rause kampanjer på modellen som fases ut til fordel for ID.3 i løpet av sommeren.

Irriterte VW-kunder

Flere e-Golf-eiere har kontaktet Motor og luftet sine tanker og tidvis irritasjon knyttet til dette.  Anita Svanes, kommunikasjonssjef hos Volkswagen-importør Harald A. Møller, svarer følgende på spørsmålet om bakgrunnen for det kraftige prisfallet på ny e-Golf:

– Vi har i samarbeid med fabrikken og forhandlerne våre fått til svært attraktive kampanjepriser på e-Golf og e-Golf Exclusive. Grunnene var mange: Fabrikken var svært interessert i å opprettholde en stabil produksjon av e-Golf også inn i 2020 før lanseringen av ID.3, i tillegg den stadig økende konkurransen fra nye elektriske biler med lenger rekkevidde.

En av Golfs historiske fordeler er den økonomiske forutsigbarheten rundt eierskapet. Ikke minst annenhåndsverdien. Svanes tror ikke Golfs image vil endres selv om nybilprisen senkes kraftig.

– Stabil pris

– e-Golf har vært en veldig populær modell som har holdt seg svært godt i pris helt siden lanseringen. Grunnene til dette har vært en stabil pris og stor etterspørsel i forhold til tilgangen på nye biler. At bilen nå får en attraktiv kampanjepris de siste månedene bilen produseres for å opprettholde konkurransekraften, er nok ikke uventet for markedet, ei heller for eksisterende kunder, sier hun.

De fleste som har henvendt seg til Motor, har det til felles at de eier en e-Golf i dag og at de har bestilt, eller vurderer å bestille, en ID.3. Men i de økonomiske kalkylene knyttet til bilbyttet, har de basert seg på en vesentlig bedre annenhåndsverdi på e-Golf enn det de nå frykter. 

– Innbytteverdien på e-Golf vil settes basert på hva slike biler er omsettelige for i dagens bruktmarked. I de fleste tilfeller vil nok mange som er i besittelse av e-Golf verdsette gleden og det økonomiske aspektet ved bruken av deres e-Golf i perioden de har eid bilen, sier Svanes.

– Må kjøpere av ID.3 og andre kommende elbiler fra Volkswagen ta økonomisk høyde for liknende endringer?

– Hvordan teknologiutviklingen vil påvirke prisene på elektriske biler fremover er vanskelig å spå, men andre faktorer som innføring av moms på elbiler på et tidspunkt vil gi alle elbiler høyere avgift.

Her er bakgrunnen for de største svingningene på Motors prisgraf:

Februar 2017: 308.800. Får bedre rekkevidde.

Januar 2019: 335.700 Er på sitt dyreste.

Juni 2019: 290.000 Kampanjepris.

Desember 2019: 274.900 for e-Golf. 284.900 for e-Golf Exclusive. Nye priser (lokale forhandlere kan ha kampanjer med enda lavere priser).

 

VW e-Golf
VW e-Golf

Februar 2018: 293.900. Ny modell med 40 kWt-batteri.

Juni 2019: 384.900. Toppmodellen får 62 kWt-batteri.

Mars 2020: 338.100. Kampanjepris.

 

Nissan Leaf
Nissan Leaf

November 2017: 349.900. Som et resultat av salget av Opel fra General Motor (GM) til PSA (Peugeot, Citroën m.fl.), øker GM sin salgspris på Ampera-e til PSA med 45.000 kroner.

Desember 2019: 391.900. Ventelistene er i ferd med å fullføres, og det åpnes for salg igjen. Nå med en bil med utstyr for tilsammen 32.000 kroner.

April 2019: 359.900. Sammen med forhandlerne klarer importør Bertel O. Steen å få prisen bedre tilpasset markedet.

Mars 2020: 327.900. Kampanjepris.

Opel Ampera-e
Opel Ampera-e

De første i3-prisene er basisversjoner, der ulikt utstyr er tilvalg. Fra januar 2016 begynner BMW å selge biler med ulike utstyrspakker inkludert i prisen. Vi har tatt utgangspunkt i toppversjonen «Fully Charged Edition» – ettersom denne har eksistert gjennom hele bilens livsløp, og fordi BMW-kunder gjerne ønsker mye utstyr.

Det er bare ved prisjusteringen i november 2018 at «Fully Charged Edition» er ute av sortimentet. Der har vi erstattet den med sammenliknbare «Charged Professional».

Juli 2016: 364.300. Større batteri (94 ah).

November 2018: 399.900. Større batteri (120 ah).

Januar 2020: 334.900. Selges direkte fra BMW-forhandlerne, ikke lenger via BMW Norge (uten vinterhjul).

BMW i3S
BMW i3S

April 2019: Introduksjon av ny modell som får navnet e-Soul. Nye batterier på 39,2 kWt og 64 kWt. Priser fra 279.900 (39,2 kWt Classic) til 349.900 (64 kWt Active).

Kia e-Soul
Kia e-Soul

PS: Motor har også sendt en forespørsel til Tesla om bakgrunnen for prisjusteringene på Model 3. Dette ønsker de ikke å dele.

Powered by Labrador CMS