Helelektriske i4 blir BMW sitt første forsøk på å markere seg i klassen av middels store elektriske sedaner. Og i følge vanligvis pålitelige BMWblog kommer de første bilene på veiene om et drøyt år, «tidlig i 2022».
Tesla Model 3 var lenge ganske enerådende i denne klassen, men i løpet av 2020 har Polestar 2 kommet inn som en tung konkurrent – riktig nok med en bakluke noen kanskje vil hevde holder den utenfor sedan-definisjonen.
Innen den tid kommer BMW med iX3, en annen elektrisk modell i den svært viktige SUV-klassen. Motor har nylig prøvekjørt iX3.
280 til 460 hk
Men størrelsesmessig er de ganske like. Og BMW har noen solide tradisjoner å forvalte i klassen av sportslige mellomklasse-sedaner. Det er i dette segmentet tyskerne i sterkest grad har preget bilhistorien.
I følge nettstedet vil i4 komme i tre varianter – to med bakhjulsdrift og en ned firehjulsdrift. Inngangsmodellen med bakhjulsdrift vil få navnet BMW i435 og ha rundt 280 hestekrefter.
Annonse
Boost-funksjon
Neste versjon blir BMW i440. Også denne med bakhjulsdrift, men litt høyere effekt: Rundt 330 hestekrefter – med en boost-funksjon som kan gi enda mer effekt over et kort tidsrom.
Toppmodellen blir BMW i4 M50. Denne får to motorer, firehjulstrekk (xDrive) og trolig mellom 450 og 460 hestekrefter. Også her kommer det en boost-funksjon.
I følge BMWblog vil de to sterkeste versjonen bli lansert først, mens basismodellen i435 vil komme litt senere.