EN AV DE FØRSTE: Med i3 var BMW en av de første bilprodusentene til å designe og bygge en ren elektrisk bil fra bunnen av. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen
EN AV DE FØRSTE: Med i3 var BMW en av de første bilprodusentene til å designe og bygge en ren elektrisk bil fra bunnen av. Foto: Jon Terje Hellgren Hansen

Test: BMW i3 (elbil)

Endelig suksess for i3

Det er allerede fem år siden BMW lanserte i3. Salget tok imidlertid ikke skikkelig av før utgaven med 312 kilometers rekkevidde kom sist høst. Hittil i år er dette Norges nest mest solgte bil.

Publisert Sist oppdatert

Da BMW bestemte seg for å bygge en elektrisk bil, bestemte de samtidig at dette ikke skulle være en avlegger av en eksisterende modell.

Fabrikken tok i bruk lette og dyre materialer som aluminium, kullfiber og plast for å kompensere for den ekstra vekten til batteriene.

BMW i3 2017

73 poeng

Komfort 7/10

Med automatgir er i3 lettkjørt, setene er relativt faste og kunne gjerne hatt litt mer sidestøtte. Fjæringskomforten på landeveien er relativt god. Når underlaget er dårlig, blir hjulopphenget i stiveste laget.

Design 9/10

Bilen har en spennende design utvendig, som mange forelsker seg i. Innvendig er bilen elegant og det er brukt fine materialer. Oversikten over betjeningshendler og knapper er god og oversikten ut det samme.

Kjøreegenskaper 8/10

Styringen er presis og stabiliteten i krappe manøvrer god. Dette skyldes blant annet batteripakken i bunnen av bilen som gir lavt tyngdepunkt og god vektfordeling. Med 170 hester under panseret er bilen kjapp i akselerasjonen, med 8,2 sekunder fra 0-100 km/t på vår måling.

Miljø og forbruk 9/10

Vi målte forbruket til 1,40 kWh på mila i + 5 grader og med bruk av varmeapparat. Det vil gi en praktisk rekkevidde på i underkant av 200 kilometer. Fabrikken oppgir 310 på en god sommerdag. Tester Nosk elbilforening har gjort kan tyde på at batteripakken har noe større kapasitet enn oppgitt (33 mot 27 kWh), og i så fall blir rekkevidde også noe lenger. Under kjøring har bilen ingen utslipp av CO2, NOx eller partikler.

Utstyr 5/10

i3 i rimeligste utgave mangler de meste av moderne utstyr – både på komfort og sikkerhet. Du får ikke automatisk klimaanlegg, navigasjon, fartsholder eller regnsensor. Bilen har ikke kollisjonsvarsler, automatisk bybrems for andre biler eller fotgjengere, LED-lys, blindsone- eller kollisjonsvarsler og så videre. På den dyreste i3-utgaven er utstyret bedre.

Praktisk 5/10

BMW i3 er bare fire meter lang, registrert for fire og har et bagasjerom på 260 liter. Dette er det minste bagasjerommet at alle testbilene. Både foran og bak sitter du høyt og har god utsikt. Den smale bakdøren åpner «feil» vei og gir OK atkomst til baksetene, men det er trangt å få på plass barn i stol. For å åpne og lukke bakdøren, må først fordøren åpnes. Upraktisk.

Pris 7/10

I utgangspunktet ser ikke startprisen på 268.300 kroner for en i3 med 310 kilometer rekkevidde så gal ut. Denne bilen har imidlertid svært lite utstyr som standard. For å få utstyr som er noe i nærheten av det du får på Hyundai Ioniq, må du plusse på minst 100.000 kroner.

Driftskostnader 9/10

BMW har høye delepriser og servicekostnader. Importøren garanterer 70 prosent kapasitet på batteriene etter 8 år eller 100.000 kilometer. På resten av bilen gir BMW 5 års nybilgaranti og 12 års mot gjennomrusting. Siden du kjører billigere på strøm enn bensin, kjører gratis i bommene og så videre, blir karakteren høy.

Sikkerhet 7/10

BMW i3 fikk fire stjerner i EuroNCAPs kollisjonstest i 2013. Ting som trakk ned var høy belastning i nakke ved påkjørsel bakfra og høy belastning i brystet til føreren i sidekollisjon med stolpe. Barna sitter sikkert bak, men bilen er aggressiv mot fotgjengere som den kjører på.

Annenhåndsverdi 7/10

Modellens markedsverdi etter fire år er beregnet til å utvikle seg noe over snittet i klassen i bruktmarkedet. Vi mener at utstyrspakken Comfort Advanced vil få bilen til å holde seg best i pris og utgaven med den store batteripakken vil holde seg vesentlig bedre i pris.

Resultatet er at i3 ikke er tyngre enn en tradisjonell bil i samme klasse.

Designet er også spesielt. Noen forelsker seg i det. Noen liker det ikke. Også innvendig er designet framtidsrettet.

Etter fem år virker i3 fortsatt svært moderne, men funksjonene er samtidig enkle å bruke.

OVERSIKT: I3 er høybygd, noe som gjør at oversikten fra førerplassen er svært god.
OVERSIKT: I3 er høybygd, noe som gjør at oversikten fra førerplassen er svært god.

Med en lengde på bare fire meter og kort svingradius, er i3 skreddersydd for bykjøring.

Noe av det den mangler i lengde, tar den igjen i høyde. Derfor føles bilen rommelig fra førerplassen, og du har fin oversikt over trafikken. Baksetet er bare for to og bagasjerommet det minste hos de fire elbilene vi har testet i vår (i3, Renault Zoe, Opel Ampera-e og Hyundai Ioniq).

MINUS: Bakdørene på BMW i3 er små, åpner feil vei og er konstruert slik at fordøren må åpnes før du kan åpne bakdøren. Og omvendt når de skal lukkes.
MINUS: Bakdørene på BMW i3 er små, åpner feil vei og er konstruert slik at fordøren må åpnes før du kan åpne bakdøren. Og omvendt når de skal lukkes.

BMW i3 kommer i to utgaver:

Med en batteripakke på 18,8 kWh, rekkevidde på 190 kilometer og pris fra kr 252.000,-. Bilen vi tester har 27,2 kWh batteri, oppgitt rekkevidde på 312 kilometer og pris fra 268.300 kroner.

Du kan også få den med en liten motor som lader batteriet under kjøring. Men da er den ikke lenger avgiftsfri og du kan pluss på 100.000 på prisen…

EN AV DE FØRSTE: Med i3 var BMW en av de første bilprodusentene til å designe og bygge en ren elektrisk bil fra bunnen av.
EN AV DE FØRSTE: Med i3 var BMW en av de første bilprodusentene til å designe og bygge en ren elektrisk bil fra bunnen av.
PEN ELLER STYGG: Selv etter fem år er designen moderne og framtidsrettet. Noen liker det svært godt, andre ikke i det hele tatt.
PEN ELLER STYGG: Selv etter fem år er designen moderne og framtidsrettet. Noen liker det svært godt, andre ikke i det hele tatt.
Powered by Labrador CMS