FIN BIL: Ferrari med de to Ferrari-logoene foran, men uten registreringsskiltet.

Nye skiltregler i høst:

Javisst er det fint uten skilt, men er det lov?

– Bilen er så mye kulere uten skiltet, sier Anders Gill som eier denne Ferrarien du ser på bildet. Nå blir det tillatt med såkalte amerikanske skilt i Norge, men kan du droppe skiltet i fronten?

Publisert

På en del bilmodeller, ikke minst amerikanske, passer det liksom ikke inn med registreringsskilt foran.

Se så fin denne Ferrari 458 er uten.

– Det eneste stedet det er plass til skiltet er mellom de to Ferrari-logoene, sier eieren selv, Anders Gill.

Motor kom tilfeldig over Ferrarien på Oslos beste vestkant, og ringte eieren for å høre om hvorfor han dropper å ha skilt foran.

2600 kroner

Det er nemlig ulovlig å kjøre med registreringsskilt kun foran eller bak. Det skal være skilt både foran og bak.

Hvis ikke, vanker det 2600 kroner i forenklet forelegg fra politiet. Du får også bruksforbud inntil skiltet er montert.

– Vi treffer på slike biler av og til, ikke daglig, sier Uno Rogneby, kontrolleder i Statens vegvesen.

I frontruta

Ikke bare vil det ødelegge logoen, men Ferrari-eieren forteller at det heller ikke er lett å få montert skilt foran.

– Med dobbeltsidig tape faller skiltet av hele tiden, og det er ikke noen måte å feste det med strips uten å lage hull i bilen. Men nå skal jeg ha bilen på verksted for å få det fikset, forteller Gill.

BAKFRA: Slik ser Ferrarien ut bakfra.

– Hva har du gjort til nå?

– Jeg har hatt skiltet i frontruta når jeg kjører, sier Gill, som ser frem til å kunne bruke amerikanske skilt.

Passer bedre

I høst blir det nemlig lov å montere de mindre amerikanske skilt-typene også på norske biler.

Disse skiltene måler 30x15 centimeter. Det gjør det lettere å finne en naturlig plass til registreringsskilt på flere bilmodeller, spesielt amerikanske.

Men det må fortsatt være skilt både foran og bak.

Det blir nemlig ikke helt amerikanske tilstander, med mulighet for registreringsskilt kun bak, slik 20 amerikanske delstater tillater, ifølge seksjonssjef Heidi Øwre i Statens vegvesen.

– Skiltforskriften blir slik sett uendret, sier hun.

Unnskyldninger

Kontrolleder Uno Rogneby hører flere forskjellige unnskyldninger når han treffer bilister uten skilt foran eller bak.

– Noen sier de har mistet det, noen sier de har lakkert bilen og ikke har montert ennå, mens andre sier at skiltholderen er defekt, sier han.

– Er det ingen som bruker argumentet om at det er finere uten?

– Jeg har ikke hørt det, men det er sikkert noen som mener det også.

– Kulere uten

Anders Gill har det iøynefallende personlige bilskiltet «unknown» - ukjent – på sin Ferrari.

Det er ikke tilfeldig.

– Poenget med personlige bilskilt er jo å knytte noe til bilen. Men jeg vil at det skal være tvert imot, det helt motsatte.

– Helt ærlig, synes du ikke det ødelegger med skilt foran – selv om du snart får mulighet til å velge den mindre amerikanske typen?

– Jo, det ser så mye kulere ut uten skilt foran!

PS: Topphastigheten på Ferrarien hans er 326 km/t. Antall hestekrefter er 566 – på en bensinbil.