Biler har normalt registreringsskilt med to bokstaver og fem sifre.
Elbileier får normalt skilt som begynner på E, men man kan velge vanlige skilt.
Hydrogenbiler får HY-skilt.
Se nøye på reg-nummeret på bildet over.
Luksus-elbilen Porsche Taycan har ikke elbilskilt, men et vanlig registreringsskilt, slik alle fossilbiler har.
– Det ser bedre ut. Det er bare derfor. Da skjønner ikke folk at det er en elbil. Men dette er ingen big deal, altså, sier eieren, en mann i Trøndelag, når Motor ringer og spør om hvorfor han har vanlige skilt på elbilen sin til nesten 1,3 millioner kroner.
Han vil ikke at vi bruker navnet hans, men synes det er helt greit at vi bruker et par av bildene av den stilige bilen hans.
Tre Teslaer
Trønderen er ikke alene. En oversikt Motor har fått fra Statens vegvesen viser at hver fjerde Porsche Taycan-eier har vanlige «fossil-skilt».
Til og med august var det registrert 860 Taycan i Norge. 228 av dem, 27 prosent, har droppet elbil-skilt.
Oversikten fra Statens vegvesen viser at eiere også av andre premium-elbilmerker dropper elbilskilt. 145 Audi e-tron-eiere og 92 Mercedes EQC-eiere har «fossil-skilt».
Tesla-eiere, derimot, vil ikke skjule sin elektriske tilknytning. Tesla har solgt mer enn 50 000 biler i Norge. Men bare tre – 3 – Tesla-biler har skaffet seg vanlige registreringskilt.
De tre er en 2013-modell Model S, en 2016-modell X og en 2020-modell Model 3.
Annonse
1000 fossilskilt
Elbileiere kan selv bestemme om de vil ha elbil-skilt, som begynner på EL, EK, EV og EB, eller vanlige skilt, som viser hvor i Norge bilen er registrert.
Av 326 000 solgte elbiler er det bare knapt 900 som har fått «fossilskilt». Noen fordi forhandlere har gått tomme for elbil-skilt, andre fordi eierne gjerne vil ha bil med spesielle bokstavkombinasjoner, men langt de fleste fordi eierne vil skjule at de har en elbil.
– Bilselgeren ga meg alternativet, og da valgte jeg altså disse skiltene, slik at det ser ut som en vanlig bil, sier trønderen med den lekre Taycanen – som vi finner gjennom en salgsannonse på Finn.
Det er nemlig ikke bare slik at trønderen vil ha «fossilskilt». Han har også bestemt seg for å selge elbilen, og bli fossilbileier igjen.
– Jeg vil ha en Audi R8 eller en Lamborghini Huracan.
– Positivt
Elbileiere med fossilskilt beholder elbilfordelene, selv om de kjører rundt som «fossiler».
Likevel synes Norsk elbilforening det er best at elbileiere har elbilskilt.
– Men dette er nok et tegn på at elbil er i ferd med å bli den nye normalen, også for dem som ikke er elbilentusiaster. Det er positivt, sier Petter Haugneland, nestleder i Norsk elbilforening.