SJEKK SKILTET: Daglig leder Fredrik Torbjørnsen hos Sulland i Bodø med en VW ID.3.

Joda, det er en elbil:

Denne bilselgeren vil helst selge elbil med fossil-skilt

– En elbil er jo en vanlig bil, sier daglig leder Fredrik Torbjørnsen ved Sulland i Bodø.

Publisert

I fjor høst skrev Motor om Porsche Taycan-eiere som velger registreringsskilt for fossilbiler til elbilene sine.

– Det ser bedre ut, sa en av de 228 Porsche Taycan-eierne som da hadde valgt de vanlige geografiske skiltene til sine elbiler. Andelen utgjorde da hele en fjerdedel av alle Taycan-eiere.

Siden september i fjor har farsotten spredt seg kraftig.

En oversikt Motor har fått fra Statens vegvesen, viser at 1677 elektriske personbiler og varebiler frem til 4. januar i år er registrert med vanlige «fossilskilt».

De aller fleste, 1590, er registrert enten i 2020 eller 4. januar i år, den første registreringsdagen i 2021.

– Vil bevisstgjøre

Bare i fjerde kvartal i fjor ble 630 helelektriske kjøretøy påmontert geografiske skilt.

Blant dem en god håndfull Volkswagen ID.3 som er registrert på bilforretningen Sulland i Bodø.

– Det er helt bevisst, sier daglig leder Fredrik Torbjørnsen, og fortsetter:

– De siste årene har vi levert mange elektriske biler, som e-Up, e-Golf og e-tron, alle med elbilskilt. Men en elbil er jo en vanlig bil. Drivlinje skal ikke ha noe å si. Dette vil vi bevisstgjøre kundene våre på. Da mener vi disse bilene skal ha vanlige skilt. Derfor startet vi med å registrere de første Volkswagen ID.3 med geografiske skilt.

Mens det først var en overvekt av premiumbiler som fikk «fossilskilt», er skiltene nå å se på stadig flere biler i «folkeklassen», som ID.3 og e-Golf, Peugeot 208 og 2008, Kia Niro og Soul, samt Hyundai Kona og Ioniq.

Hvem som helst kan sette fossilskilt på elbilen sin. Det koster ikke mer eller mindre, og gir heller ikke hverken færre eller flere elbilfordeler.

Risikerer bot

– Men selv om det er lov, ønsker Statens vegvesen helst elbilkjennemerker på elbiler, sier Heidi Øwre, leder for kjøretøyregistrering i Statens vegvesen.

– Hvorfor ønsker dere det?

– Det er fordelaktig for de som kontrollerer, som politiet, vegvesenet og parkeringsselskap. De som velger geografiske skilt må være klar over konsekvensene det kan medføre.

– Hvilke konsekvenser tenker du på?

– Kjører de i kollektivfelt kan de risikere å bli stanset før de får kjøre videre. Og de kan risikere en feilaktig parkeringsbot fordi parkeringsbetjenten ikke ser at det er en elbil. Det kan altså være litt plunder og heft.

Ordningen fortsetter

UP har tidligere uttalt til Motor at de ikke liker trenden.

Men det blir ingen endringer.

– Det har vært en dialog mellom oss og samferdselsdepartementet om dette. Dagens ordning vil fortsette inntil annet besluttes, og vi kjenner ikke til at det kommer en annen beslutning på det, sier Øwre i vegvesenet.

«FOSSILSKILT»: Det koster hverken mer eller mindre, og du får hverken flere eller færre elbilfordeler.

Ekstra papirarbeid

Bilforretningen i Bodø selger også Audi og Skoda, i tillegg til Volkswagen. Fremover regner de med storsalg av de kommende elbil-SUVene Skoda Enyaq og VW ID.4.

– Også på kommende modeller vil vi registrere mange elbiler med geografiske skilt, og vi ser også at flere kunder velger det når de kan bestemme selv, sier Fredrik Torbjørnsen.

Men, han vedgår at påfunnet har skapt noen utfordringer.

– Det har blitt litt mer papirarbeid på oss.

– Hvordan?

– Kontoransatte vet ikke nødvendigvis at en ID.3, som i dette tilfellet, er en elbil, når de skal ordne opp i bilavgiftene ved kjøp.

PS: Fungerer ordningen også motsatt vei? Kan fossilbileiere velge elbilskilt på sine biler? Vi spør Heidi Øwre i Statens vegvesen, og får kontant svar. – Nei, det kan de ikke.