<b>TREND</b>: Porsche Taycan med geografisk skilt fra Trondheim, og ikke elbilskilt som begynner på E.
TREND: Porsche Taycan med geografisk skilt fra Trondheim, og ikke elbilskilt som begynner på E.

Elbileiere velger fossilskilt:

Politiet liker ikke elbil-trend

Langt flere elbileiere enn før registrerer elbilen sin nå med «fossilskilt». – Da blir det vanskeligere å kontrollere, sier UP-sjefen.

Publisert Sist oppdatert

Registreringsskilt

  • Biler har normalt registreringsskilt med to bokstaver og fem sifre.
  • Elbileier får normalt skilt som begynner på E, men man kan velge vanlige skilt.
  • Hydrogenbiler får HY-skilt.

853 elbileiere har registrert elbilen sin med vanlige geografiske skilt, i stedet for skilt som begynner på E, ifølge tall Motor har fått fra Startens vegvesen.

784 av dem – over 90 prosent – har gjort det så langt i 2020. Det er altså en kraftig stigende trend at elbil-kundene velger «fossilskilt» på bilen sin.

Det skaper utfordringer for politiet, selv om 784 elbiler utgjør kun 1,5 prosent av alle solgte elbiler så langt i år (knapt 52.000 biler).

– Det blir vanskeligere å kontrollere i kollektivfeltene. Vi ser jo gjerne på skiltene når vi sjekker om bilistene kjører lovlig i kollektivfeltene, sier UP-sjef Steven Hasseldal.

– Ikke lett

Motor har fortalt at svært mange Porsche Taycan-eiere velger fossilskilt i stedet for elbilskilt. 228 av 860 solgte Porsche-elbiler kjører rundt med de vanlige geografiske skiltene.

Også kundene til andre premium-merker velger fossile skilter.

– Dette fører til at politibetjentene må kjenne bilene godt, vite hvilke modeller som er elbiler – og også kunne se det på kontrollene. Det er ikke lett, sier Hasseldal.

Han mener også at bruken kan føre til at flere uforvarende velger kollektivfeltet, fordi de tror det er greit å kjøre i kollektivfeltene med fossile biler.

– Det kan hente noen legger seg ut i kollektivfeltet når de ser det de tror er andre biler på bensin og diesel der, sier UP-sjefen.

<b>VANSKELIG</b>: Det blir vanskeligere for politiet å sjekke hva som er elbiler når stadig flere biler med fossile skilt også kjører i kollektivfeltene, som her inn mot Oslo vestfra.
VANSKELIG: Det blir vanskeligere for politiet å sjekke hva som er elbiler når stadig flere biler med fossile skilt også kjører i kollektivfeltene, som her inn mot Oslo vestfra.

Beholder fordelene

De stadig flere elbileierne som velger fossilskilt mister ikke elbilfordelene.

I en artikkel på sidene til Norsk elbilforening lover både Fjellinjen og Oslo kommune at elbiler på fossilskilt får elbilfordelene.

Men du må passe på.

Easypark, som lager tekniske løsninger for parkeringsplasser, har problemer med å skille ut elbiler med både personlige skilt og fossilskilt, slik at også disse får elbilrabatt.

– Men vi håper å få til en løsning snarlig som kan hensynta de som ikke har E-skilter også, sier Norgessjef Stian André Holst i Easypark.

Dessuten kan du altså bli stoppet av politiet, før du etter en sjekk vinkes videre, dersom politibetjenten ikke skjønner eller ikke ser at du kjører en elbil.

Flest i Lakselv

De fleste elbilene på fossilskilt er registrert i storbyene Oslo, Bergen og Trondheim, samt i Asker og Bærum, og på ytterligere ett sted:

Lakselv.

87 elbiler er så langt i år registrert med ZZ-skilt, som utstedes fra Finnmark-tettstedet. Det er nøyaktig like mange som er registrert med BU-skilt i Asker og Bærum, og flere enn de som er registrert med DR-skilt i Oslo (81 stk) , SX-skilt i Bergen (74 stk) og VJ-skilt i Trondheim (67 stk).

Powered by Labrador CMS