40 nye butikker ble åpnet i Europa i 202o, og det er nå totalt 161. I Norge ble det åpnet fem kombinerte butikker og servicesentre: I Åsane, Molde, Haugesund, Bodø og Sarpsborg. På vårparten kommer også et servicesenter på Hønefoss.
– Dette gjenspeiler at vi ser økende vekst utenfor Oslo-regionen, med større interesse for elektriske biler i distriktene. Det er mange kunder over hele landet som gleder seg til Model Y blir lansert, sier kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland, til Motor.
Annonse
Viktig for kundene
Tesla har alltid hatt en digitalisert kjøpsprosess, slik at kundene står fritt til å utforske og bestille bil gjennom den kanalen de foretrekker.
– Denne fleksibiliteten har særlig vært viktig for kundene våre det siste året. De fleste gjennomfører bestillingen hjemmefra, men mange ønsker fortsatt å kunne besøke en fysisk butikk for å se og prøvekjøre bilene selv, sier Sandvold Roland.
Koronatilstandene har gitt økt fokus på netthandel, noe også mange bilprodusenter har forstått. Men det er et lite paradoks at selve lokomotivet i nettsatsingen, har justert strategien.
– Tesla er en kundedrevet organisasjon, og satsningen på ulike salgsflater gjenspeiler hva kundene våre etterspør, påpeker Sandvold Roland.