SE OG RØRE: Tesla har erfart at det for mange er viktig å kunne oppleve en bil fysisk i et salgslokale.

SE OG RØRE: Tesla har erfart at det for mange er viktig å kunne oppleve en bil fysisk i et salgslokale.

Økning på 30 prosent:

Tesla varslet butikkdød – nå bygges det i hele Europa

Tesla har innsett at kundene ønsker flere fysiske utsalgssteder – i motsetning til hva som ble sagt for et par år siden.

Publisert

I februar 2019 varslet Tesla at de ville intensivere bilsalget på nett, og redusere antall fysiske utsalgssteder betraktelig.

Motivasjonen var at det skulle gi opptil seks prosent rimeligere biler når utrullingen av Model 3 startet.

Kort tid senere kom en kraftig modifisering av strategien, etter at selskapet hadde vurdert samtlige utsalgssteder.

Og nylig kom det tall som underbygger at Tesla gjorde lurt i å skjønne at strategien ikke var selvkjørende.

I følge tall fra Automotive News, har Tesla økt antall butikker og verksteder i Europa med over 30 prosent det siste året, skriver Vi Bilägare.

Også antall superladere har steget kraftig, og i løpet av 2021 kommer det 32 nye i Norge.

<span class=" font-weight-bold" data-lab-font_weight_desktop="font-weight-bold">AKKLIMATISERT:</span> Tesla Model 3 har stabilisert seg på det norske markedet, og tiltrekker seg nå også mer konservative kunder som foretrekker butikker.
AKKLIMATISERT: Tesla Model 3 har stabilisert seg på det norske markedet, og tiltrekker seg nå også mer konservative kunder som foretrekker butikker.

Fem nye i Norge

40 nye butikker ble åpnet i Europa i 202o, og det er nå totalt 161. I Norge ble det åpnet fem kombinerte butikker og servicesentre: I Åsane, Molde, Haugesund, Bodø og Sarpsborg. På vårparten kommer også et servicesenter på Hønefoss.

– Dette gjenspeiler at vi ser økende vekst utenfor Oslo-regionen, med større interesse for elektriske biler i distriktene. Det er mange kunder over hele landet som gleder seg til Model Y blir lansert, sier kommunikasjonssjef i Tesla, Even Sandvold Roland, til Motor.

Viktig for kundene

Tesla har alltid hatt en digitalisert kjøpsprosess, slik at kundene står fritt til å utforske og bestille bil gjennom den kanalen de foretrekker.

– Denne fleksibiliteten har særlig vært viktig for kundene våre det siste året. De fleste gjennomfører bestillingen hjemmefra, men mange ønsker fortsatt å kunne besøke en fysisk butikk for å se og prøvekjøre bilene selv, sier Sandvold Roland.

Koronatilstandene har gitt økt fokus på netthandel, noe også mange bilprodusenter har forstått. Men det er et lite paradoks at selve lokomotivet i nettsatsingen, har justert strategien.

– Tesla er en kundedrevet organisasjon, og satsningen på ulike salgsflater gjenspeiler hva kundene våre etterspør, påpeker Sandvold Roland.