UTVIDES: I løpet av 2021 blir Teslas superladerenettverk kraftig utbygd.

Tesla vil dekke Lindesnes-Nordkapp:

32 nye superladere i år – her skal de ligge

Tesla bygger nå superladere både i et parkeringshus i hovedstaden og i et trafikknutepunkt på Finnmarksvidda.

Publisert Sist oppdatert

Målet er at Tesla-eiere i løpet av året enkelt skal kunne kjøre fra Lindesnes til Nordkapp, kun ved bruk av superladere.

Allerede i første kvartal starter byggingen av de to nevnte ladestasjonene, som i stor grad markerer ytterpunktene i ambisjonene om å dekke behovene over hele landet.

Etterspurt

Totalt skal det bygges 32 nye superladestasjoner i Norge i 2021. Blant annet sentralt i Oslo, Bergen og Stavanger.

Det kommer også flere nye stasjoner i Finnmark, i tillegg til blant annet Trysil og Røros – som har vært sterkt etterspurt av Tesla-eiere.

Her er planene for utbyggingen:

Første kvartal: Gjøvik, Molde, Oslo Sentrum P-hus, Skaidi (Hammerfest), Skien.

Andre kvartal: Alta, Arendal, Brekkvasselv, Hadeland, Gudvangen, Honningsvåg, Karasjok, Kautokeino, Ørnes, Reine, Røros, Søgne/Mandal, Tønsberg/Sandefjord.

Tredje kvartal: Åsane, Kløfta, Oslo (øst) Lørenskog, Skedsmo, Stavanger, Trondheim, Voss (sør).

Fjerde kvartal: Ålgård, Bergen sentrum, Bodø, Fåvang, Treungen, Trysil, Vinjeøra.

ETTERLENGTET: I løpet av året kommer Model Y, som garantert vil prege trafikken utenfor Teslas ladestasjoner.

I tillegg skal Tesla utvide eksisterende Superladestasjoner ved behov. Dette publiseres ikke på forhånd, men stolpeantallet oppdateres på nettsiden når utvidelsen er på plass.

De nye sentrumsnære laderne er en prøveordning tilpasset dem som ikke har mulighet til å lade hjemme eller på arbeidsplassen.

Ambisjonen er at det skal være enkelt å være Tesla-eier også i storbyene.

12 mil på 5 min.

De nye V3 superladerne har en effekt på opptil 250 kilowatt. En Model 3 Long Range skal dermed kunne lade opptil 120 kilometer rekkevidde på fem minutter. Tesla forventer at en typisk ladeøkt vil være på rundt 15 minutter.

Det er også slutt på effektdelingen mellom to og to stolper. Kunden trenger altså ikke lenger å tenke på hvilken ladeplass som bør velges for best mulig effekt.

CCS standard

De europeiske V3-stasjonene vil kun ha CCS-kontakt, som alle Model 3 levert i Norge støtter.

Model S og Model X-eiere vil fortsatt kunne bruke de nye laderne med CCS-adapteret, som har vært standardutstyr for disse modellene siden mai 2019.

Og planlegger du en harrytur etter at Koronaen er over, så er det greit å vite at Tesla også mobiliserer kraftig i Sverige, med 21 nye superladere.