IKKE PÅ TOPP: Model 3-salget faller i Europa - men snart blir det produksjon i Tyskland.
Sammensatte årsaker:
Elbilsalget til værs, men Tesla-salget stuper i Europa
Teslas markedsandel raser i et elbilmarked i medvind. Som vanlig finnes det ikke bare én forklaring.
Norge er ikke lenger det fremste elbil-landet i Europa.
Takket være nye, kraftfulle støtteordinger, fyker nå elbilandelen oppover i flere europeiske land.
Men Tesla ser en motsatt utvikling:
Salgstallene faller i forhold til i fjor, og andelen av elbilmarkedet skrumper dermed kraftig inn.
Det gjelder for øvrig også i det stagnerende norske elbilmarkedet.
De tre landene der fallet har vært det mest dramatisk er Norge (ned 98 prosent), Nederland (ned 94 prosent) og Sverige (ned 98 prosent).
Ned 18 prosent i Europa
Ifølge tall fra markedsanalytikerene Jato Dynamics steg salget av elbiler i Europa, til tross for krisen, med 34 prosent i første halvår i år i forhold til samme periode i fjor.
På samme tid falt Tesla-salget med 18 prosent.
Tesla har klart å kompensere for nedgangen i Europa med stigende salg i andre markeder og leverte overraskende gode resultater i første halvår.
Årsakene til Teslas dårlige Europa-resultat er flere:
Støtteordninger som favoriserer mindre og rimeligere elbiler, flaskehalser i forsyningskjeden som har gitt leveringsutfordringer og prioritering av markedene der Tesla har produksjon.
2019 var spesielt
Ikke bare i Norge, men i mange andre land, ble det registrert et svært stort antall Tesla Model 3 fra mars og utover i første halvår i 2019.
Av dem var svært mange resultatet av oppsamlede bestillinger over tid, som gjorde at en flom av biler strømmet ut på markedet.
Det blir dermed litt kunstig å sammenligne tallene for bastant, da registreringene resulterte av to-tre års oppdemmet etterspørsel.
Støtteordningene som er blitt innført i flere land for å oppmuntre til kjøp av null- og lavutslippsbiler, er gjerne forbundet med pristak.
Full støtte - opptil hele 9.000 euro eller nesten 95.000 kroner - gis for eksempel i Tyskland kun til biler som koster inntil 40.000 euro.
Over det, reduseres støtten.
Logisk nok er det dermed de rimelige, mindre bilene som selger best.
Fall i markedsandel
Markedsandelen til Tesla falt fra 18,4 prosent i de syv første månedene i 2019 til 8,7 prosent i samme periode i år.
Av de 16.798 elbilene som ble registrert i landet i juli (5,3 prosent av totalsalget), var bare 203 Teslaer.
I det nest største bilmarkedet i Europa, Frankrike, er elbilandelen blitt enda større, selv om den har gradvis sunket siden første kvartal.
Men også der er det begrenset oppad hvor høy pris elbilen kan ha: 45.000 euro maksimum dersom man vil få bonusen på 7.000 euro (over 73.000 kroner).
Kvalifiserer ikke
Dermed kvalifiserer ingen Tesla-modell, og også her har Tesla mistet andeler av elbilsalget, selv om de har registrert en beskjeden oppgang i salget.
På kontinentet er det altså ikke overraskende mindre elbiler som har solgt best, ledet an av Renault Zoe.
Men, som tabellen viser, er Model 3 fortsatt populær selv om den har nedgang i salget og dermed en mye lavere markedsandel.
Registreringer av elbiler i Europa i første halvår i 2020 (mot samme periode 2019):
Modell
|
Registreringer
|
Endring 20/19
|
1. Renault Zoe | 36.573 | 53 % |
2. Tesla Model 3 | 31.949 | -14 % |
3. VW e-Golf | 17.535 | 39 % |
4. Peugeot e-208 | 13.304 | Ny |
5. Nissan Leaf | 12.629 | -21 % |
6. Audi e-tron | 12.449 | 90 % |
7. Hyundai Kona Electric | 11.414 | 2.2% |
8. Kia e-Niro | 8.455 | 38 % |
9. BMW i3 | 8.339 | -47 % |
10. VW e-up! | 7.298 | 509 % |
Elbiler totalt: | 217.495 | 34 % |
Kilde: JATO Dynamics
Flere konkurrenter
Selv om økningen i elbilmarkedet er i stor grad insentiv-drevet er den også påvirket av en strøm nye produkter.
Det kommer stadig flere modeller på markedet, biler som møter flere kundegruppers behov, forventninger og budsjett.
Det betyr også at det er rom for økning i salget for flere aktører, samtidig som markedet deles av flere, slik at den prosentvise andelen reduseres tross økt salg.
Siden Tesla-salget har hatt nedgang i et stigende marked, gjør dette at reduksjonen i markedsandel ser relativt sett enda mer dramatisk ut.
Europafabrikk
Etter en rekke viderverdigheter tidlig på året, er byggingen av Teslas nye Gigafabrikk i Brandenburg godt i gang og går fremover med stormskritt, ifølge lokale myndigheter.
Giga Berlin, som den ganske enkelt kalles, skal etter planen være klar for produksjon ca. ett år fra nå, bare halvannet år etter at man så smått begynte å rydde skog på tomten.
Med lokal produksjon burde det meste av flaskehalsproblematikken være løst.