Vurderer ny differensiering mellom merkene:
Slik skal Volkswagen unngå kannibalisme
Volkswagen AG, verdens største bilprodusent, vurderer nye grep for å hindre kannibalisme mellom de mange bilmerkene sine.
DETTE ER SAKEN: Volkswagen AG (VAG) produserte omlag 11 millioner biler i 2018, fordelt på merker som blant annet Volkswagen, Skoda, Audi, Seat og Porsche.
VAG legger planer for å øke differensieringen mellom VW, Skoda og Seat, ved å rette Seat mot mer betalingsvillige kunder, mens Skoda i større grad skal utfordre lavprisrivaler som Hyundai, Kia og Dacia, skriver Automobilwoche, en søsterpublikasjon av Automotive News Europe.
– Vi ønsker å gjøre vår merkeidentitet tydeligere i fremtiden, sier Michael Jost, sjef for produktstrategi i Volkswagen-konsernet til Automobilwoche.
Mange husker kanskje den gang Skoda ikke var – hva skal man si… – det aller fjongeste av bilmerker. De siste årenes klassereise har gitt Skoda et voldsomt løft, både merkeoversikter og prislister.
Les også: Slik blir du en superlader!
Emosjonelle Seat?
Signalene fra Jost tyder ikke på at Skoda skal posisjoneres enda tydeligere i de høyere prisklassene, tvert imot.
– Seat kan for eksempel være et merke som spiller enda tydeligere på det emosjonelle, slik Cupra-modellene er eksempler på. Skoda kunne møte etterspørselen i det østeuropeiske markedet mye mer kraftfullt, i tillegg til å tjene den målgruppen som legger aller mest vekt på det funksjonelle, sier Jost.
Automobilwoche konkluderer med at det vil gi et prisløft for Seat sammenliknet med modermerket Volkswagen, og kanskje gjøre Seat til en tydeligere rival til FCAs Alfa Romeo-merke.
Det vil bryte med de siste årenes strategi, hvor Seat har havnet som det rimeligste alternativet når VAG presenterer flere modeller i samme segment – som småbil-trillingene VW e-Up!, Skoda citigo-e og Seat Mii Electric.
Les også: Varsler priskrig blant el-SUV’ene
Under press
Volkswagens markedsandel har vært under kraftig press i øst-Europa, der rimelige merker som Hyundai, Kia og Dacia har hatt suksess de siste årene.
Skoda har en sterk merkeposisjon, men har også slitt med markedsandel etter hvert som prisen har blitt presset opp. Det kan eksempelvis føre til at Skoda kommer med færre tilvalgsmuligheter i fremtiden.
Automobilwoche skriver at hovedmerket VW kan møte endringer, først og fremst ved å sikre at modellutvalget ikke støter på direkte konkurranse fra andre konsernmodeller.
– Vi ser meget nøye på hvordan modellene i konsernet overlapper hverandre, og har for eksempel stoppet lanseringen av en Tiguan Coupe i Europa fordi andre merker dekker det behovet, sier Michael Jost.