PRISBOMBE: Denne lille elektriske Renaulten blir til Dacia i Europa – og får en meget god pris.

Varsler prissensasjon fra Dacia:

Elektrisk mini-SUV til 150.000 kroner

Ta vekk Renault-logoen i grillen på denne bilen og legg til litt sikkerhetsutstyr, så har du en snerten elektrisk SUV med 20 mils rekkevidde til rundt 150.000 kroner.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Dacia er lavprisbiler med Renault-teknologi. Nå blir også disse elektrifisert. 

EU-kravene til utslipp som trer i kraft fra nyttår, gjør at også billigmerket Dacia må elektrifiseres for å senke totalutslippet fra modellporteføljen.

Og billig blir det definitivt.

De siste signalene fra eierne i Renault tyder på at den lille SUV-en vil havne rundt 25.000 kroner under de billigste innstegsmodellene til relevante konkurrenter som trillingene VW e-up!, Seat Mii og Skoda Citigo.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Selges i Kina

Modellen det refereres til blir en europeisk versjon av Renault City K-ZE, som nå selges på det kinesiske markedet til en pris tilsvarende 100.000 norske kroner.

Tidligere Renault-Nissan-sjef Carlos Ghosn rakk så vidt å presentere bilen i Paris i fjor før han ble arrestert. 

Nåværende sjef for de elektrifiserte bilene i Renault-konsernet, Gilles Normand, har tidligere faststlått at en versjon av K-ZE vil komme til Europa. Nå skjer det trolig allerede innen slutten av 2020. I Europa vil den markedsføres som Dacia, i tråd med Renaults prisfilosofi.

Les også: Dette blir en elektrisk suksess!

Mindre enn Zoe

Bilen er mindre enn for eksempel en Renault Zoe, og har et bagasjerom på 300 liter (Zoe har 338 liter). 

Den vil trolig få et batteri på 26,8 kWt, som ifølge optimistiske teoretikere vil gi en rekkevidde på 250 kilometer. I underkant av 200 er nok mer realistisk på våre breddegrader.  

Per i dag koster Renault City K-ZE tilsvarende 100.000 norske kroner på det kinesiske markedet. Men den vil få en rekke tekniske og sikkerhetsmessige oppgraderinger av blant annet dekk, lys, bremser og kollisjonsputer før den rulles ut i Europa, noe som også vil påvirke prisen.

Men slett ikke opp på svimlende nivåer.