Nissan X-Trail oppgraderes:
Ny sprut i gammel folkehelt
Verdens mest solgte Nissan er i øyeblikket den 173. mest solgte bilen i Norge. Et par usynlige oppgraderinger skal forhåpentligvis gjøre den mer synlig.
DETTE ER SAKEN: Nissan X-Trail er en forlenget utgave av Qashqai. Nå kommer den med blant annet nye motorer.
X-Trail kom på markedet i 2001 og ble fort populær i Norge. På starten av 2000-tallet lå modellen inne blant de 20 mest solgte i flere år på rad, med en 15. plass i 2004 som beste plassering.
Sammen med japanske konkurrenter som Toyota RAV4 og Honda CR-V, skapte X-Trail den første bølgen av SUV-er.
Men så kom Qashqai.
Både med firehjulsdrift og etter hvert i forlenget utgave som sjuseter. X-Trail forsvant fra kundenes bevissthet. Ved siste opptelling av nyregistreringer havner den altså på 173. plass, med bare 27 solgte biler så langt i 2019.
Les også: Dette betyr varsellampene på dashbordet
Tilnærmet selvkjørende
Nå får den en oppgradering av drivlinje, infotainmentløsning og førerassistansesystem. Det mest kjenner vi allerede fra lillebrødrene Qashqai og Leaf.
Førerassistanse-systemet, kalt ProPILOT, styrer både manøvrering, bremsing og akselerering innenfor ett felt ved motorvei-kjøring – og er altså innenfor disse rammene tilnærmet selvkjørende.
X-Trail får også to nye drivlinjer. En 1,7-liters dieselmotor med 150 hestekrefter, samt en 1,3-liters turbobensin-motor med 160 hestekrefter.
Begge tilfredsstiller den nye utslippsnormen Euro6d-Temp.
Bensinutgaven blir også tilgjengelig med en sjutrinns dobbeltkløtsjgirkasse, men bare dieselvarianten kan leveres med firehjulsdrift. Hengervekten er inntil 2000 kg.
Les også: Én nyhet overskygger alt på høstens bilutstilling
Start på mobilen
Et nytt infotainmentystem med en TOM TOM navigasjonsløsning lar deg blant annet planlegge kjøreruten på mobilen, for så å overføre den direkte til skjermen i bilen når turen starter.
X-Trail er tilgjengelig som både fem- og sjuseter. Startpris: 379 600 kroner (eks. frakt- og levering).