HÅNDVERK: Selv om nye biler er høyteknologi, bruker bilprodusentene fortsett leire i prosessen med å designe nye biler. Michael Ledger lager vanligvis bilene i fullformat – med en drøy centimeter leire i et ytterste lag. – Leire gir modellen liv, sier han. Foto: David Shepherd

Nissans design-sjef i Motor-intervju:

«Dette er den største endringen i bilens historie»

Chetan Chohan leder arbeidet med å designe bilen du skal kjøre i morgen. Den blir ikke som bilen du kjører i dag. – Fra en designers synspunkt er overgangen til elektriske biler den største i bilens historie, sier han.

Publisert Sist oppdatert

Chohan designer selvfølgelig ikke alle morgendagens biler, antagelig knapt nok en håndfull av dem.

Han er sjefdesigner for Nissan Europa, og leder et av de tre design-sentrene det japanske bilmerket har rundt om i verden. London-kontoret er en av de viktigste lyttestasjonene for trendene om morgendagens mobilitet.

Når han snakker om en historisk endring, handler det ikke om at bilen skal få flere eller færre hjul. Ikke om batteristørrelse og rekkevidde. Ikke beinplass og førerstøttesystemer. Ikke om linjer og detaljer. Men om hva bilen skal være i våre liv – og hvordan vår bruk vil endre den.

Les også: Hva påvirker valget vi gjør om 10 år?

Det første valget

For mange er avveiningen mellom batteri og diesel en utfordring som tar all oppmerksomhet i bilhverdagen – og gjerne litt til… Men når vi snakker om morgendagens biler er det egentlig ikke drivlinjen som er det store spørsmålet.

Andre grunnleggende ting veier minst like tungt:

  • Vil bilen fortsatt være vårt viktigste transportmiddel?

  • Vil vi stadig ha biler i den formen vi har kjent siden T-Forden?

  • Eller skal vi forberede oss på noe helt annet?

Hvordan begynner man i det hele tatt arbeidet med å lage morgendagens bil?

– Du må treffe riktig tema. Og da handler det ikke om stoffvalg eller motordetaljer, men de overordnede spørsmålene for hele opplevelsen og bruken av bilen, sier Chohan.

Slike spørsmål har vært i bero de siste årene, siden biler grunnleggende har vært designet og bygget etter prinsipper som ingen har funnet det verdt å utfordre. Nå – med elektrifisering og selvkjøringsteknologi like om hjørnet – tegner det seg, bokstavelig talt, helt nye muligheter.

Les også: Elbilene dominerer på vårens store bilutstilling

Velkommen i stua

– Ved overgangen fra biler med forbrenningsmotor til elbiler vil plattformen bilen konstrueres på måtte designes helt på nytt. Det gir mange muligheter, men bare for å trekke fram én: Vi kan tenke på rommet i bilen som en lounge, ikke med dagens to seterader, sier Chohan.

– Renaults konseptbil Symbioz som kom for et par år siden minnet mest om en stue?

– Ja, og vi tenker litt på samme måte, uten at det er snakk om kopiering. Hvis rattet forsvinner fra en bil, hva skal rommet være? En lounge? En stue? En arbeidsplass? Rolls-Royce hadde for lenge siden sin særegne løsning for dem som ikke selv ville holde i rattet: En privatsjåfør gjorde jobben for deg. Men nå gjør snart bilen dette selv, sier han.

Mange av oss tenker på selvkjøring som en situasjon hvor vi i biler slik vi kjenner dem, ikke lenger behøver å holde i rattet. Chetan Chohan og hans kolleger tenker et steg videre.

– Hva betyr selvkjøring for sikkerheten ombord i bilen? Trenger vi bilbelter? Blir bilen som et kontor? Trenger den en frontrute? Hvis ikke kan vi glemme vindusviskere. Hva kan vi plukke bort? Hva må vi legge til? Hvis rommet er en lounge: Hva slags uttrykk bør vi ha der? Hvor mye informasjon trenger sjåføren? Hvor mange knapper skal det være å trykke på?

Les også: Er det en stue? Nei, en bil!

Selvkjøring endrer alt

Chetan Chohan har ikke svaret. Ikke ennå. Men han er en av dem som aller tydeligst ser at bilen vil kunne være noe ganske annet i fremtiden.

– Hva tenker du om selvkjørende biler?

– Jeg tror det vil ta tid, ikke på grunn av utfordringer med teknologien, men forbrukernes ønsker og vaner. Først blir selvkjørende biler en mulighet – og bare det. Stadig er det veldig mange som ikke bruker selvparkeringsknappen på bilen. Teknologien er der, men folk er likevel tilbakeholdne.

– Det er litt som med knappene på telefonen, husker du dem? Man skulle ha Blackberry, for da kunne man trykke på knapper som ga etter. En iPhone hvor man touchet en glatt skjerm virket helt feil. Men vi klarte å venne oss til glatte overflater på telefonen, gjorde vi ikke? sier Chohan og ler.

Les også: Denne Tesla-modellen skal selge mer enn alle de andre tilsammen

Hva er trend – hva er blaff?

– Og da nærmer vi oss det som er vanskelig for en designer: Det enkle og rene. Det du ikke kan skjule med knapper. Tenk deg førerplassen i en bil med en masse knapper, og spør deg selv hvor mye av det som egentlig er nødvendig.

STORT SPØRSMÅL: – Vi skal ikke bare tegne selve bilen, i stadig større grad skal vi skaffe oss dypere forståelse av hva bilen skal være i våre liv, sier Chetan Chohan til Motor

På ett vis er et slikt designerperspektiv finurlig koblet med de underliggende trendene som påvirker hele elektrifiseringsbølgen: Krav til enkelhet og mindre miljøbelastning.

– Et av de store spørsmålene for oss er hva vi gjør med økologi og miljø. Bare se på én enkelt side av det: Vegan-bølgen – er det en trend, et blaff, eller noe som forteller om hva forbrukerne ønsker seg i framtiden? Hvordan skal vi tolke dette for hvordan vi lager bil?

– Hele dynamikken for vår bransje endres når miljøperspektivet løftes. Hvis folk tenker at ungene i neste generasjon ikke skal lide for vår bruk av bilen – hva betyr det for bilene vi lager? Vi skal ikke bare tegne selve bilen, i stadig større grad skal vi skaffe oss dypere forståelse av hva bilen skal være i våre liv, sier Chetan Chohan til Motor.