SER I GLASSKULEN: Raphael Meillat er analysesjef for Nissan Europa. Foto: Peter Raaum

Nissans analysesjef:

– Det er ikke science fiction

Raphael Meillat er analysesjef med ansvar for å vite mest mulig om hva som bilkjøperne tenker. Hva endrer seg i folks oppfatning, behov og ønsker nå – og hvordan påvirker det bilen Nissan skal selge om 10 år?

Publisert Sist oppdatert

– Det er lett å tro at vi snakker om science fiction når det handler om morgendagens biler, men vi holder oss stramt til et bruker-perspektiv. Hvilke behov skal en bil løse for en familie, og hvordan vil utviklingen de neste årene påvirke disse behovene? Hva er konsekvensen av tidspress, av kunstig intelligens, av helt nye kjøpsprosesser som for eksempel Amazon har introdusert? spør Meillat – og fortsetter:

– Vi snakker mer og mer om «big data», men det koker ned til å skjønne hva den enkelte ønsker.

Les også: «Dette er den største endringen i bilens historie»

Fokusgrupper

Den forståelsen skal tolkes på flere måter:

På et makronivå er det snakk om å tolke effekten av sosiale endringer som økende miljøbevissthet, eller en demografisk utvikling i retning av mindre familieenheter. Begge deler vil gjøre bildeling mer attraktivt for mange.

På et mikronivå vil svarene Nissan får fra fokusgrupper og spørreundersøkelser bety noe for detaljer som om brukerne vil ønske ulike lydsoner i bilen, eller at flere ting kan kontrolleres fra rattet.

Han peker på fire hovedtrender som vil ha betydning for morgendagens bil:

  • Vi får flere husholdninger, men oftere er det bare én eller to mennesker i dem. Færre husholdninger vil ha råd til å kjøpe egen bil, flere vil ha interesse av å dele.

  • Forbrukerne vil ha stadig større tro på det de ser og opplever selv. Meillat skryter av hvordan IKEA tester sine produkter foran kundene ute i butikkene.

  • Vi er i mindre grad låst i segmenter og gamle kundevaner.

  • Og ikke minst: De selvkjørende bilene kommer, i en eller annen form.