HURRA FOR OPEL: Med Grandland som ladbar hybrid og med firehjulsdrift, har Opel en modell som garantert vil finne et publikum i Norge.

Prøvekjørt: Ladbar Opel Grandland

Hold på hatten, her kommer en lynrask Opel!

BASEL (Motor): Ser du en Opel Grandland med svart panser, så bør du vite to ting: Den kan kjøre utslippsfritt. Og den kan når som helst kjøre fra deg.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: 300 hester ladbar hybrid og firehjulsdrift setter virkelig fart på Opels kompakt-SUV. Men best av alt: Den kan kjøres nærmere 60 kilometer på strøm.

Farten på salget er nok enda viktigere enn farten på bilen. Høy grad av elektrifisering er et ønske på stadig flere bilmarkeder, og nærmest et krav på det norske. 

Opel har riktignok vært en pionér innenfor elektrifisering. Men i likhet med pionérer flest, både litt forut for sin tid og muligens litt dumdristig.

Altså ikke nødvendigvis så suksessfull.

VINTERBIL: Firehjulsdriften er et fortrinn mange nordmenn setter pris på. Senere kommer den også med bare forhjulsdfrift.

Det forteller også historien – kort gjenfortalt: 

Ladehybriden Ampera kom i 2011. Den kunne gå 60 kilometer elektrisk. Men den kostet allerede da 385.000 kroner, og markedet var ennå ikke modent for denne teknologien. Bilen ble faset ut i 2014, men du finner fine eksemplarer på bruktmarkedet til drøye 100.000 kroner. Utseendet er fortsatt svært lekkert.

Så kom helelektriske Ampera-e.

En rekkeviddepionér som fikk strålende mottakelse. De første eksemplarene kom til Norge i 2017. Men tilgangen på bilene ble fort svært dårlig. I tillegg ble prisene satt opp – også på biler til kunder som allerede hadde bestilt og ventet tålmodig. Absolutt dårlig stemning. Til sist ble det full stopp i alle bestillinger.

Rekkeviddekongen fikk aldri kontakt med folket sitt. Ikke før i fjor. Og da hadde det dukket opp seriøse konkurrenter uten den samme turbulente historikken.

Les også: Corsa e får lav pris og lang rekkevidde

En heftig Opel

Men nå er Opel på bølge nummer to. 

Grandland er først ut i spennende lanseringsperiode. Helelektriske Corsa kommer like etterpå, og kan allerede bestilles. I tillegg kommer elektriske versjoner av Zafira Life, varebilen Vivaro og en etterfølger til dagens Mokka X.

Motor har vært i Basel og prøvekjørt Opel Grandland X Hybrid4, som er bilens fulle navn. Den har en 200-hesters 1,6-liters bensinturbo og to elmotorer på 80 kW (109 hestekrefter) hver. Totaleffekten blir på 300 hester og et dreiemoment på 520 Nm.

Og ja – det føles akkurat så heftig i praksis.

Hvis du ønsker å utnytte systemet maksimalt, vel å merke. Grandland-sjåfører flest ville nok klart seg fint med halvparten så mange hester. Men dreiemomentet i kombinasjon med den åttetrinns girkassen vi kjenner fra øvrige modeller i PSA-konsernet (Peugeot, Citroën, Opel og DS), gjør bilen usedvanlig trygg og fleksibel i daglig bruk.

Les også: Her er alle Motors biltester

LADEKLAR: Utvendig er det bare ladeporten på venstre bakskjerm som skiller den ladbare hybriden fra de andre versjonene. Og selvsagt det svarte panseret, hvis du ønsker dét.

Sparemuligheter

Kreftene kommer raskt og kultivert når bilen er i hybridmodus med all effekt tilgjengelig. Det er stort sett bare litt fjern motorlyd i lave hastigheter som forteller deg at dette ikke er helelektrisk.

Den elektriske rekkevidden er for øvrig nå målt til 59 kilometer for modellen med firehjulsdrift, som kommer først til Norge. Og 57 kilometer for den noe svakere versjonen med 224 hester og tohjulsdrift, som kommer senere. 

Det skal holde til utslippsfri hverdagskjøring for de fleste av oss.

Motor kom 33 kilometer på strøm under vår prøvekjøring – i et par plussgrader og i stor grad energitappende motorveitempo. Det er et resultat på linje med de øvrige ladbare hybridene vi har testet. Det skal ideelle forhold til for å klare den oppgitte rekkevidden – men ikke så mye til for å dekke rekkevidden du trenger i det daglige.

Bilen har for øvrig en funksjon som gjør at den kan spare opp og lagre strøm – for 10, 20 eller maksimalt antall kilometer - til du kommer inn i byen eller nabolaget.  Med en app kan du også forvarme bilen. Det gir både bedre komfort og energieffektivitet.

I tillegg til lading fra vanlig stikkontakt, vil Grandland også støtte hurtiglading. Med en vegglader hjemme på 7,4 kW, tar det rundt en time og 50 minutter å fullade batteriet.

Les også: Sjekk våre Opel-tester her

TRADISJONELT: Instrumentpanelet er litt grått og kjedelig, men funksjonelt.

 

Noen svakheter

Som alle andre ladbare hybrider, har Grandland noen opplagte svakheter. Bagasjeromvolumet synker fra akseptable 514 liter til litt stusselige 390 liter. 

Det er bare plassen under bagasjeromsgulvet som forsvinner, så rent visuelt ser det pent og ryddig ut. Vekten øker med nesten 500 kilo sammenliknet med en bensinvariant med 130 hester og automat. Og bensintanken reduseres fra 53 til 43 liter. 

For øvrig er den ladbare varianten av Grandland slik vi har opplevd tidligere modeller – som har fått god omtale i Motor. Bilen er lettkjørt og svært funksjonell, du sitter høyt, har bra oversikt – og den har mindre hjulstøy enn de fleste konkurrentene.

Interiøret kunne gjerne hatt noen friskere materialer, noen pyntelister og fargenyanser her og der. Det blir litt mye dyster mykplast. Men ønsker du en mer spektakulær bil, så kan du heller leter hos de andre modellene til PSA med identiske teknologi. Grandland er først og fremst en ærlig og ujålete bil.

MINDRE VOLUM: Bagasjerommet er redusert med 124 liter på hybriden. Det går mest ut over rommet under gulvet, der det nå så vidt er plass til en ladekabel.

Sniker seg under 500

Med frakt og levering sniker Grandland hybrid seg under 500.000 kroner i startpris med utstyrsnivået «Premium». 

Denne versjonen har blant annet varme i for- og bakseter, intelligent bremseassistent med automatisk nødbrems, full-LED adaptive frontlys og 8-tommers berøringsskjerm som styrer infotainmentsystemet.

På «Ultimate» (528.000 kroner) får du i tillegg oppgradert lydanlegg med ni høyttalere, sportsseter i skinn, oppvarmet frontrute og parkeringsassistent med ryggekamera.

Du er ikke nødt til å bestille Grandland med svart panser. 

Men signaleffekten er tydelig. 

Og tar du i tillegg på deg en hatt når du er ute og kjører, så trekker du en elegant linje mellom gamle fordommer og ferske forventninger.