GENÈVE-DEBUT: Med kortere overheng foran og bak og lengre akselavstand ser nye Kia Sorento lengre ut. Med A-stolpen 30 mm lenger bak er panseret større – og selve kupéen flyttet litt bakover. Foto: Kia Motor

Koreansk SUV får nytt liv med ledning:

Her er bildene av nye Kia Sorento

Kias glemte stor-SUV kommer nå med hybrid drivlinje. Da kan den fort stige opp fra det mørke dypet på registreringsstatistikken.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Kia Sorento har levd i skyggen av de etablerte stor-SUV-ene. Men i ladbar versjon blir trolig både prisen og rekkevidden på strøm bra.

Foreløpig er det sparsomt med opplysninger om fjerde generasjon av Kias største SUV, som får verdenspremiere på bilmessen i Genève 3. mars.

Men det er annonsert at den kommer med en hybrid drivlinje.

Vi tar det som en selvfølge at det blir en ladbar variant med solid og realistisk rekkevidde på strøm – i god Kia-tradisjon.

Les også: Vi har testet Kias beste bil!

 

 

Liv på tredje rad?

Men det betyr også at den trolig bare kommer i en versjon med fem seter. 

Foreløpig har ingen produsenter klart å pakke hybridteknologien så effektivt at det ikke går på bekostning av bagasjeplassen.

I Sorentos tilfelle, en tredje seterad.

I Norge er bilen i øyeblikket kun tilgjengelig som sjuseter – og i to utstyrsversjoner til 794.900 og 815.900, eks. frakt og leveringsomkostninger. Begge med 200 hester diesel, åttetrinns automat og selvsagt firehjulsdrift.

Les også: Her er alle våre Kia-tester

Ingen Norgesvinner

Noen suksesshistorie er det ikke – ikke foreløpig. I 2019 ble det solgt sju Sorento som personbil. Året før ble det solgt ni.

Isolert sett, er dette en utmerket stor SUV som koster mindre enn konkurrentene. Men i disse prisklassene er prestisjefaktoren høy.

På verdensbasis er tallene langt lystigere.

Etter introduksjonen i 2002, er det solgt over tre millioner biler. Kia opplyser at fjerde generasjon Sorento vil få flere nyheter som avanserte førerassistansesystemer, tilkobling og infotainment løsninger.