Hyundai og Kia har mest fornøyde nybileiere:
Best de første 90 dagene
Hyundai-konsernet okkuperer for andre året på rad seierspallen i J.D Powers ferske kvalitetsmåling av 90 dager gamle biler.
Det er andre året på rad at modeller fra Hyundai-konsernet, altså Hyundai selv, Kia, samt Genesis (et luksusmerke basert på Hyundai, tilsvarende Lexus/Toyota), går til topps i undersøkelsen.
J.D. Power er et amerikansk selskap som har gjort kvalitetsundersøkelser av biler siden 1968.
I deres siste IQS (Initial Quality Study) har de hentet inn svar fra 76.256 nybilkunder i det amerikanske markedet for å måle antall feil på nye biler innen de første 90 dagene.
Les også: Kommer med ny elbil-plattform i 2020
Genesis vant i år som i fjor, tett fulgt av konsernsøsknene Kia og Hyundai på andre og tredje plass. Gapet ned til fjerdeplass var stort, med hele 12 flere biler med feil per 100 kjøretøy.
I år endte Hyundai-konsernet med en score på 71 feil per 100 biler.
Snittet er 91 per 100 biler.
Hyundai gjorde det best av samtlige merker i to av åtte delkategorier, og hadde laveste feilrate innen infotainment, navigasjon og multimedia, samt seter.
SUV-en Santa Fe vant kvalitetsundersøkelsen i sitt segment, mens de litt mindre modellene Tucson og Kona tok pallplasser i sine segmenter.
Les også: Tre Hyundaier med ulik drivlinje – hva er best?
Kommer til Europa?
Genesis-merket er ikke til salgs i Europa, men Hyundai-konsernet vurderer å gjøre et framstøt.
– Det kan skje i løpet av et par år, sier Hyundais marketingsjef Cho Won Hong til Automotive News.
Det er to hovedutfordringer:
Genesis er primært i sedan-segmentet, som er mye svakere i Europa enn i USA og Asia. Men nå kommer deres første crossover-SUV på markedet tidlig i 2020.
Dernest er konkurransen beintøff blant tyske premiummerker som naturlig vil være Genesis sine hardeste konkurrenter i Europa.
Les også: Dette er de beste elbilene for øyeblikket
Stolt direktør
– Våre resultater i den høyt aktede IQS-undersøkelsen og vårt overordnede fokus på kvalitet bekrefter selskapets dedikasjon. Design, utvikling, produksjon, service og våre forhandlere jobber sammen for å levere biler med topp kvalitet til våre kunder. Vi er stolte over å opprettholde vår ledende posisjon på kvalitet, og vil ikke fire på vårt konstante arbeid med å forbedre kvaliteten ytterligere, uttaler en stolt direktør for kundetilfredshet i Hyundai Motor America, Barry Ratzlaff.