RAMMEVERK: Slik er plattform på neste generasjon elektriske biler fra Hyundai. Foto: Hyundai Motor

Hyundai lanserer plattform for el og hydrogen:

Ny elbil allerede i 2020

Hyundai har bidratt med noen av de beste produktene på det norske elbilmarkedet. Men på plattformer skapt for fossile biler. Nå kommer endelig en dedikert elbilplattform.

Publisert Sist oppdatert

Og allerede i 2020 debuterer en ny elbil.

– Vi er naturligvis ekstra spente på nullutslippsbilene som dukker opp de kommende årene, og gleder oss stort til å se hva som kommer allerede neste år, sier produkt- og PR-sjef Øyvind Lillestrøm Knudsen i Hyundai.

Hyundai har satt en standard med sine elbilmodeller Ioniq og Kona:

  • Ioniq med høy energieffektivitet og dermed solid rekkevidde, tross beskjeden batterikapasitet.
  • Kona med langdistansekvaliteter som effektivt sletter rekkeviddeangst som diagnose.

Les også: Her er vår test av Hyundai Kona – folkebilen folket ikke får

Kompromisser

Minuset for begge er at de er ombygde fossilbiler, og preget av kompromisser.

Men med konsernets neste steg i elektrifiseringen kommer også muligheten til å lage elbiler helt fra grunnen av.

Den nye plattformen kommer i tre varianter:

En for fossile og hybride drivlinjer, en for hydrogenelektriske drivlinjer og en for helelektriske biler. Første bil ut på plattformen er for øvrig nye Hyundai Sonata, som lanseres i Sør-Korea i slutten av måneden. Mer spennende prosjekter kommer.

– Dette er en svært spennende plattform, som vil gi våre kunder enda bedre biler enn før. Bedre kjøreegenskaper, høyere effektivitet og kraftig forbedret sikkerhet er elementer som vil bidra til å gjøre våre produkter enda mer attraktive, sier Lillestrøm Knudsen.

Les også: Hydrogenbilen Nexo prøvekjørt – en av de beste

SUKSESS: Hyundai Kona (bildet) er blitt en suksess i sitt segment, selv om det er langt ventetid på ny bil. Søskenet Ioniq har ikke like god rekkevidde, men er både større og mye billigere – og lettere tilgjengelig.

Mindre lyd

I følge Hyundai er plattformen forbedret på alle områder, ikke minst sikkerhetsmessig. Bruken av varmpresset høyfast stål gjør at bilen vil absorbere mer av energien fra en kollisjon, og dermed redusere skaden på kupéen.

I tillegg er plattformen designet slik at hjulene flytter seg utover ved en kollisjon for å forhindre hjulspinn som kan skape ytterligere farlige situasjoner.

Plattformen har også kortere overheng, lengre akselavstand og lavere tyngdepunkt – som igjen skal bidra til bedre kjøreegenskaper romsligere kupé.

Et viktig element med den nye plattformen – som forhåpentligvis vil rette opp et generelt dårlig komfortinntrykk av Hyundai – er forbedret lyddemping. Vibrasjonene er redusert og bruken av lydabsorberende materiale har økt.

Med hydrogenbilen Nexo viser Hyundai at de kan lage biler uten plagsomt mye hjulstøy.