TIL TOPPS: VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak har mål om å løfte salget med 25 prosent i 2020.
TIL TOPPS: VW-sjef Harald Edvardsen-Eibak har mål om å løfte salget med 25 prosent i 2020.

Vil strekke seg mot rekordtall:

Skal selge 25.000 VW-biler neste år

Etter to litt småtunge år i det norske bilmarkedet drømmer VW-sjefen Harald Edvardsen-Eibak om å selge 25.000 biler neste år, over 5000 flere enn han selger i 2019. Men det spørs om det er nok til å imponere sjefen…

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Volkswagen blir Norges mest solgte bilmerke i 2019, og har pr. 15. desember 18.140 nybilregisteringer.

Utfordringen for Edvardsen-Eibak er at sjefen hans har norgesrekorden. Som leder for det norske Volkswagen-salget solgte Ulf Tore Hekneby over 26.000 biler i både 2015 og 2016.

Ingen har vært i nærheten av de tallene, verken før eller siden.

Nå har Hekneby rykket opp som toppsjef i importselskapet Harald A. Møller, og Edvardsen-Eibak har overtatt jobben med å lempe ut VW-biler.

Og han har en trumf som forgjengeren ikke hadde: Elbiler i nesten ubegrensede mengder.

I 2016 var el, hybrid, bensin og diesel fire relativt jevnstore segmenter i Volkswagens portefølje. I 2019 utgjør elbilene over 53 prosent.

– I 2020 er målet at 75 prosent av bilene vi selger skal være fullelektriske, sier Harald Edvardsen-Eibak.

Les også: «Et nytt big bang – som starter her!»

Norgesbilen?

Golf-erstatteren ID.3 kommer til å utgjøre en stor del av VW-salget i 2020. Tidlig på året lanseres produksjonsutgaven av den neste ID-modellen, som trolig blir hetende ID.4. Men denne kommer ikke i salg før sent på året – og da først i en variant med bakhjulsdrift.

– Det kommer til å bli Norgesbil nummer 1. Med firehjulstrekk, hengerfeste, skiboks og bra rekkevidde har den som alt som nordmenn vil ha, sier Edvardsen-Eibak.

Men det er modellen med bakhjulstrekk som kommer først, og det er høyst uvisst hvordan den slår an når kundene vet at firehjulstrekkeren er noen måneder unna.

Til gjengjeld vil den høyst sannsynlig være ganske prisgunstig. Under 400.000 kroner, om vi skal tro amerikanske medier.

– Vi har ikke satt noen pris ennå, er alt Edvardsen-Eibak vil si.

Les også: Satser på utskjelt teknologi

Tror plug-in taper

Møller-konsernet skal fortsatt selge biler med alle slags drivlinjer, men satser blytungt på at helelektriske biler vinner fullstendig i det norske markedet.

– Vi tror ladehybridene taper, og at de helelektriske bilene har 100 prosent av nybilsalget i 2025. Vi skal ta opp kampen med Tesla med alle våre merker (VW, Skoda, Audi og Seat), og det kommer til å bli et bikkjeslagsmål, sier Ulf Tore Hekneby.

Han ser et marked hvor antallet elbilmodeller vil doble seg i løpet av to år, selv om man holder de kinesiske bilene utenom.

– Men firehjulstrekk og lengre rekkevidde er et segment som vokser med hurtigtogsfart, og vi tror markedet vokser de neste årene – til 150.000 biler i 2020 og kanskje 160.000 i 2021, sier Hekneby.

 

Powered by Labrador CMS