NY START: Forbundskansler Angela Merkel under oppstarten av ID.3-produksjonen i Zwickau mandag. Foto: Peter Raaum

Åpnet Europas største elbil-fabrikk:

«Et nytt big bang. Og det starter her!»

ZWICKAU (Motor): Med et spark til Donald Trump som hun baler med, og en salutt til det gamle DDR som hun kommer fra, markerte forbundskansler Angela Merkel starten på et stykke bilhistorie mandag formiddag. Da rullet den første VW ID.3 fram for offentligheten.

Publisert Sist oppdatert

DETTE ER SAKEN: Volkswagen-fabrikken i Zwickau skal innen 2021 opp i et produksjonstempo på 330.000 elbiler i året. Det blir den største elbil-fabrikken i Europa.

Merkel manet til global frihandel for å få fart på det teknologiske skiftet som bilindustrien nå har på dørstokken.

– Vi er avhengig av frihandel for å få dette til, sier Merkel.

Og lite kunne vel gledet henne mer enn at det er i det som var DDR – der hun selv vokste opp og virket som politiker – at den tyske bilgiganten nå løfter elbil-produksjonen til et helt nytt nivå.

– Zwickau er en hjørnestein i tysk bilindustri, sier Merkel.

Les også: Gled dere, folkens!

Store ord

Det var ikke kansleren som brukte de aller største ordene da de fem første bilene ble vist fram i produksjonshall 26 i det gigantiske Zwickau-anlegget.

Her ble det laget biler så tidlig som i 1904, her kom to-sylindrede Trabant'er på løpende samlebånd, og her kommer den mest omfattende elbil-produksjonen noe sted på kloden.

– Dette vil bli den ledende fabrikken for en ny tidsalder i bilindustrien. Det vi gjør her vil endre bilindustrien fullstendig i løpet av de neste tiårene. Vi er ved et nytt big bang! Og det starter her! sier Thomas Ulbrich, styremedlem Volkswagen-konsernet med hovedansvar for elektrisk mobilitet.

Les også: Her er elbilene vi gleder oss mest til i 2020

Nytt hovedbøle

I Zwickau, sør i det gamle DDR, midt mellom Leipzig og den tsjekkiske grensen, er den gamle Golf-fabrikken nå totalrenovert for den nye tid:

Her skal Volkswagen-konsernet produsere seks ulike elektriske modeller i et totalvolum på 330.000 biler årlig i løpet av 2021.

Det blir hovedbøle for selskapets seks ulike elbil-anlegg rundt om i verden – to i Tyskland, to i Kina, et i Tsjekkia og et i USA. VW har annonsert at selskapet skal produsere 22 millioner elektriske biler fram til 2028, samlet skal konsernet presentere over 70 elektrifiserte modeller.

Den første virkelige volummodellen begynte å rulle på samlebåndet i Zwickau i går, VW ID.3.

Snart er SEAT El-Born i produksjon, så kommer VW ID.4.

Og en Audi.

Volkswagen selv har varslet at de vil presentere en ny modell omtrent hver sjette måned.

Les også: Her er alle Motors elbiltester

Store tall

Som alltid med bilproduksjon: Det er store tall.

Det er 8000 ansatte ved Zwickau-anlegget, hvor man regner med å produsere drøyt 800 biler i døgnet når produksjonen kommer opp i fart.

Altså:

På dette anlegget alene er det kapasitet tilsvarende hele det norske salget i et godt Volkswagen-år i løpet av én måned.

Anlegget er 1.800.000 kvadratmeter stort, hvorav 1.400.000 er under tak.

Ved de to store produksjonslinjene har man måttet forsterke bærekonstruksjoner og gulvfundament fordi elbilene som skal produseres er så mye tyngre enn de Golf’ene med forbrenningsmotor som ble laget her inntil nå.

Volkswagen smykker seg med at produksjonen skal være CO2-nøytral, fra underleverandørleddet (drøyt 40 av dem er fra regionen) til gjenbruksfasen.

– Vi skal til nullutslipp i 2050. Den ferden starter her, sier VWs toppsjef Herbert Diess.

Konsernet har investert 1,2 milliarder euro (ca. 12 milliarder kroner) i den nye fabrikken. 1700 roboter er installert, og produksjonsutstyret de erstatter flyttes til andre fabrikker.

Enn så lenge er det ikke nedbemanning ved dette som er en av delstaten Sachsens største fabrikkanlegg. Det er erklært en slags bemanningsmessig våpenhvile fram til 2029.