UTEN HATT: Her er Opels nye designuttrykk, representert ved kompakt-SUV’en Opel GT X Experimental.
Opel GT X Experimental:
Opels elektriske farvel med fortida
Nå parkerer Opel fordommene om det klassiske interiørdesignet som har inkludert en hatt på sjåførens hode og en pute på hattehylla. Her er designet som vil prege de neste Opel-modellene.
Denne uka slapp Opel bildene av konseptbilen Opel GT X Experimental, en helelektrisk kompakt-SUV på drøyt fire meter.
Samtidig som Opel nå integreres inn i Groupe PSA, blir det som har preget 120 år med tysk utvikling og bilproduksjon enda tydeligere, skriver Opel i en pressemelding.
Og videre: «Opel skal fortsatt gjøre ny relevant teknologi tilgjengelig for alle, de siste årene særlig vist gjennom sin satsing på lys, tilkoblingsmuligheter og sikkerhetssystemer.»
Designsjef Mark Adams kaller det nye designet for en visuell detox. Direkte oversatt er detoksifisering prosessen kroppen gjennomfører for å kvitte seg med biologiske gift.
Fullt så ille har kanskje ikke designet vært.
For Opel er den nye uttrykket likefullt et langt steg.
Selv mener Opel at den nye bilen trekker designlinjene helt tilbake til deres aller første konseptbil, Experimental GT fra 1965 – lansert som «en sportsbil for alle».
X’en skal peke mot at SUV’ene trolig vil utgjøre 40 prosent av alt Opel-salg i 2021.
Opel GT X Experimental er strippet for alt som er unødvendig, mye glass sikrer romfølelse, antall åpninger i karosseriet er redusert, bakdørene kan åpnes 90 grader, og logoen i fronten kan ved hjelp av LED-lys vise ladestatus og kjøremodus, samtidig skjuler den alle kameraer og sensorer som brukes til å styre de selvkjørende funksjonene.
Bilen kommer selvkjørende på nivå 3, et nivå som andre produsenter har anbefalt å hoppe over. Biler kan dette nivået kan utføre kjøringen på egen hånd, men det forventes at føreren skal kunne ta kontroll ved behov.
Konseptbilen Opel nå presenterer er den første Opels PACE-plan, der alle skal ha elektriske drivlinjer innen 2024. GT X Experimental kommer med neste generasjon litium-ion-batterier på 50 kWt.
Kompakt-SUV’en som er 406 cm lang, 183 cm bred og har en akselavstand på 262,5 cm.
Den surfer altså på alle de bølger som preger det norske bilsalget akkurat nå.